2011-08-12

Marmelad av mirabeller

Röda mirabeller
Mirabeller (en plommonliknande frukt), röda och gula, finns det gott om i mitt bostadsområde. Gratis frukt. Ovan ser du de röda. Nedan de gula. De måste var riktigt mogna så de nsätan ramlar ava träden innan man plockar dem. Kolla så inga spruckna eller ruttnande frukter kommer med.

Har hittat ett danskt recept på mirabelle-marmelad som jag gjorde igår kväll. Då använde jag de röda men receptet är ursprungligen för de gula. Troligen kan man också blanda både röda och gula. De röda och de gula smakar inte exakt likadant. De gula är sötare. Jättegott blev det. Så här gör du:

500 gr mirabeller
500 gr syltsocker
1 vaniljstång
saften och rivet skal av en apelsin
1 pressad lime (går säkert lika bra med citron)
0,75 dl vatten

Skölj mirabellerna och ta bort eventuella skaft.
Lägg mirabeller, socker, vatten i en kastrull och tillsätt riven vaniljstång, skalet och saften från en apelsin och saften från en lime. Koka i 20 minuter under jämn omrörning. Ungefär då börjar kärnorna flyta upp och kan fiskas ur marmeladen och marmeladen är klar. Inann du häller upp på burkar kolla att alla kärnor är borttagna. Häll på väl rengjorda burkar och förslut. Låt svalna.

Gula mirabeller

8 kommentarer:

  1. Hittade äntligen ett recept på svenska på dessa konstiga frukter som vi plockat på en äldre tomt. Visste inte om man kunde äta dem. Skall pröva ditt recept i morgon.

    SvaraRadera
  2. Det blir jättegott, jag lovar!

    SvaraRadera
  3. Hej! Jag köpte en gammal gård i våras och här växter många, många plommonträd. Jag ska prova ditt recept i eftermiddag, det hade varit roligt att kunna ta vara på de små frukterna! I alla fall en del av dem :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror inte du blir besviken! Marmeladen blir jättegod och väldigt hållbar. Det ska vara syltsocker som innehåller pektin. Inget annat gäller. Jag gör alltid dubbel sats. När man ändå håller på så… Det enda jobbiga med dem är att fiska upp kärnorna.

      Radera
  4. Vi har ett stort träd med gula mirabeller och provade att göra marmelad efter det här receptet. Vi hackade lite färsk chili och kokade med i marmeladen, den blev mycket lyckad.

    SvaraRadera
  5. Tips. Kör dem i en saftmaja först. Koka i en halvtimma. Fiska upp kärnorna lätt ur silen. Blanda saften från nedre delen med fruktköttet som är kvar när kärnorna är borttagna ur silen. Koka ner sedan enligt receptet med ingidienserna. Kanongod marmelad/sylt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla har inte en saftmaja. Jag har exempelvis inte någon.

      Radera
  6. Låt en liten kanelstång koka med. Jättegott

    SvaraRadera