2011-12-26

Istället för sänggavel


Hösten 2010 sålde jag min stora, breda, Malm dubbel-säng på Blocket (lättsåld). Sålde även den stora dubbelsängs bäddmadrassen. Den var också lättsåld.
Dubbelsängen var 180cm bred och på tok för stor för sovrummet.
Drev mig till vansinne var gång jag bäddade.
Men jag gillar annars stora sängar. Förutsatt att de får rum i rummet.

Köpte en ny säng från IKEA. 120 cm bred. En alldeles vanlig resårbotten med bäddmadrass och ben Fick byta de första benen jag köpte, standardben i ek, de föll av om man lyfte på sängen. Det blev metallben istället (fula, men fungerar och syns inte under sängkappa och överkast).

Problemet med 120 cm breda sängar är att det inte finns några sänggavlar till dem.  Utom ganska fula och tråkiga gavlar. Och inga bra lakansbredder för underlakan heller för den delen (150 cm är för smalt och 180 cm för brett).

Funderade länge på om jag skulle bygga en sänggavel själv. Jo, jag vet hur man gör.

Sen bytte jag säng-lampa och fick ett par fula hål i väggen som jag behövde täcka.
Först täckte jag dem med ett par mini-tavlor. Som jag hade en tendens att vifta ner i sömnen. (Se här hur det såg ut då).

Sen köpte jag IKEAs självhäftande motiv att sätta på tapeten. Och satte upp motivet så det täcker hålen och spacklingen av desamma.

På förpackningen stod det att det inte skadar tapeten. Nähä nä…
Drar man bort den kommer tapeten med. Jag testade att flytta en liten bit av motivet… Satte snabbt tillbaka det igen på samma plats.

Nästa steg blir troligen att tapetsera om i sovrummet OCH bygga en sänggavel i rätt storlek.

Tills dess ser det ut som ovan. Och jag får fortfarande inte rum med sängbord.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar