2012-01-14

Min last – heminredningstidningar

En av mina laster är heminredningstidningar. Kan inte vara utan dem. Det började någon gång i 20-årsåldern när jag för dyra pengar köpte en tysk heminredningstidning (minns inte vad den hette) som var ganska svår att få tag på. Specialbutik för utländska tidningar var lösnigen. Det fanns inga seriösa svenska heminredningstidningar då. Jag frossade i bilderna av de snygga inredningarna som fanns där. De var så annorlunda mot vad som var vanligt och gångbart i Sverige under den tiden. Och drömde om att någon gång kunna få mitt eget boende att se ut så som de visade.
Så har det fortsatt.
Just nu prenumererar jag på Allt i Hemmet, Hus & Hem och Sköna Hem (jag har haft dessa tre av och till genom åren, ibland bara en, ibland, som nu, alla tre). Samtliga har egna Facebook-sidor och egna siter.


Allt i Hemmet 
Den är lite vardagligare än Sköna Hem. En del hands on. Den har funnits länge. Och jag har haft den av och till genom åren. Varje gång jag ska betala för den funderar jag på om jag ska säga upp den. Igen. Den är nog den vardagligaste av mina heminredningstidningar. Har en hyfsad site.


Hus & Hem. Även den här som en motvikt till det tjusiga i Sköna Hem. Men jag gillar den. Man "måste" ha något som motvikt till Sköna Hem. Den har också funnits länge och jag har haft den av och till genom åren. Sen är det ju så att även om det finns tydliga trender i inredningsområdet, så tolkar varje tidning det på sitt sätt. Och de har inte samma stylister. Har sämsta siten.

Sköna Hem. Den prenumererade jag till att börja med på från och med dess allra första nummer.
Efter ett antal år började deras heminredningsreportage anta en fotograferingsteknik som var trendig just då. Allt var suddigt. Under samma period fanns det även mat-tidningar som använde den suddiga fototekniken. Man visade också bara hörnor av de möbler och inredningar man visade. Det blev mindre kul att titta på reportagen. Så jag sa upp prenumerationen. Och även på den suddiga mattidning som använda samma teknik.
Först flera år senare, och efter en del tvekan, började jag åter prenumerera på Sköna Hem. Det är numer min favorittidning vad gäller heminredning. Inspirerande och intressant. Mycket reklam klagar en del på, men visst, det är ju det de här tidningarna lever av. Men jag tycker ändå att det är lätt att urskilja vad som är reportage och vad som är reklam. Och viss reklam är intressant den med. Älskar varje stund med Sköna Hem. Skulle verkligen sakna den om jag av någon anledning skulle bli tvungen att säga upp prenumerationen. Har en mycket bra site.

Under en kort period hade jag en prov-prenumeration om tre (3) nummer av Elle Interiör. Men jag gillar inte Elle Interiör. Det är mer reklam än inredningsreportage i den. Inredningsreportagen liksom försvann i all reklam. Och de reportage som fanns (finns?) upplevde jag som röriga. Gillar inte foto-stylingen i den.

I höstas köpte jag också första numret av Hemstylat. Det kom i september. Det har inte kommit fler nummer sedan dess. Pejlade de enbart av marknaden eller tänker de komma med fler nummer? Den är lite annorlunda. Lite mer hands on, göra själv. Men är Sverige redo for lite DIY (Do It Yourself)? Gångbart på TV, men i tidningsform? Läser på deras facebooksida att det ännu inte är bestämt när nästa nummer kommer. Låter oroväckande. Ges ut av IDG. IDG brukar inte syssla med heminredningstidningar. Deras site har inte uppdaterats sen i höstas annat än med att tapet-tävlingen nu är avslutad.
En annan sorts "heminredning" är att trädgårdsinreda. Så för ett år sedan ungefär började jag även prenumerera på tidningen Allt om Trädgård. För att kunna frossa lite i blommor och buskar och annat godis för trädgården. Inte för att jag har så mycket trädgård, bar lite, lite grand, men för att det intresserar mig.




Ibland kommer nästan alla tidningarna på en gång. Eller ungefär samtidigt. Då blir det mycket att läsa… Och nej, jag vill inte läsa dem digitalt. De ska vara på papper.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar