2012-07-28

Vinbär

varta vinbär, röda vinbär, red currants, black currants
Svarta och röda vinbär
Där jag bor har vi en hel del allmänna vinbärsbuskar som det är fritt fram för alla i området att plocka från. Det började jag utnyttja förra året.
I år är det massor av vinbär. Både röda och svarta blev klara för skörd i veckan som gick och är nu i det närmaste övermogna och riskerar att ramla av buskarna.
I två omgångar har jag plockat 1,5 liter röda och 1,5 liter svarta.

röda vinbär, red currants
Röda vinbär
svarta vinbär, black currants
Svarta vinbär
Den första omgången har blivit vinbärsmarmelad med hjälp av Dansukker syltsocker med pektin. (De har även recept och etikettmallar på sin sajt). Det är enkelt att göra sylt eller marmelad på det sättet. Jag gjorde det förra året och har fortfarande ett par burkar kvar. Inget har möglat av förra årets skörd. Men jag förvarar den hela tiden i kylskåp förståss.

Kan man använda vanligt socker? Ja, men då blir det mer komplicerat och du behöver lägga till pektin och sånt. Det behöver du inte med syltsockret.

röd vinbärsmarmelad, red currants jam
Röd vinbärsmarmelad, och en burk med blandad röd och svart.
Så här gör jag:
• Sköljer och rensar bären.
• Väger bären så jag vet dimensionerna mellan bär och socker. I vikt är det ganska lagom med dubbelt så mycket bär som syltsocker om man inte vill ha det så sött, eller lika delar bär och syltsocker om man vill ha det sötare.
• Diskar ett antal glasburkar och låter dem stå kvar med varmt vatten i med bären kokar.
• Häller ner bär och socker i en kastrull.
• Kokar bär/frukt/socker-blandningen ca 2-5 minuter under omrörning.
• Tar av och skummar (om det behövs – har aldrig förstått varför man ska skumma?) och låt vila ca 15 minuter med omrörning lite då och då. Man väntar för att det ska svalna lite så man inte bränenr sig när man häller på burkar.
• Häll över på varma glasburkar.
• Sätt på locket.
• In i kylskåpet.

Öppnad burk förvaras alltid svalt.

svart vinbärsmarmelad, black currants jam
Svart vinbärsmarmelad
Eller följ det som står på förpackningen eller här. DanSukkers sajt her många bra tips och recept och även mallar för utskrift av etiketter.

red currants, black currants, röda vinbär, svarta vinbär
Svarta och röda vinbär
Den andra omgången gick direkt in i frysen. Röda vinbär från frysen ovanpå vaniljglass är toppengott. Svarta vinbär från frysen kan med fördel användas i smoothies.
Nu ska jag inte plocka fler vinbär i år. Det finns inte plats kvar att förvara mer.

röda vinbär, red currants
Röda vinbär kvar på en av buskarna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar