2013-07-20

Behöver inte köpa sallad på ett tag

odlingskrage, sallad
Det växer bra i år. Rosésallad, salladsärtor, amarant, ruccola (syns inte på bilden men den ÄR där, under amaranten), mangold, låg brytböna…
Så sallad behöver jag inte köpa på ett tag.
Däremto ska jag sluta försöka odla rädisor. Det blir enbart röda snören… och jättemycket blast.
Persilja har jag i en kruka inne på uteplatsen. Liksom basilika, rosmarin.
Och strax utanför i kruka marockansk mynta och oregano. Och två sorters timjan.

Igår gjorde jag en jättegod smörgås (borde tagit bild).
Knäckebröd med smörgåsmargarin på.
Ett stort blad mangold (går lika bra med sallad antar jag). Det ska täcka brödet.
Feta ost smulad på eller i strimlor.
Rödlöksringar ovanpå.
Skivade svarta oliver.
Skivade egenodlade cocktailtoamter.
Ett lass finfördelad persilja på det.

Det åt jag till en Kelda fisk- & skaldjurssoppa förstärkt med bitar av lax och torsk. Mums.
Smörgåsinspirationen kom från en bild på en smörgås på en öländsk krog från Susanne via Facebook.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar