2014-03-30

Alby T-banestation

Vissa av Stockholms tunnelbanestationer har de mest fantastiska konstnärliga utsmyckningar. En av dem är Alby Tunnelbanestation som jag ibland har anledning att passera. Av och till när jag stått där och väntat på tunnelbanan har jag fotograferat väggmålningarna. Den stationen är som en stor grön grotta med de mest fantastiska muralmålningar. Där finns inget klotter. Bara väggmålningarna. Jag vet inget om konstnären och inget om historien bilderna berättar. Men de fascinerar mig.

PS. Nu har jag googlat på konsten. Det här står hos SL.se . Där nämns reklamtavlor… Jag har dock inte sett några reklamtavlor på Alby T-banestation. Tvärtom. Det är befriande fritt från dem på väggarna. Konstnären hette Olle Ängkvist. Så värst mycket blommor har jag heller inte sett.


Alla bilder är tagna med min iPhone. ©nini.tjader

blogg100

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar