2014-03-12

Baka surdegsbröd – med bildbeskrivning

När jag började baka matbröd igen för några månader sedan upptäckte jag att det fanns färdig surdeg på burk att köpa på ICA. Vetesurdeg och rågsurdeg. Jag brukar använda det recept som står på burken. Eftersom de affärer jag handlar i är dåliga på att ta in båda sorterna, eller tar in båda och den ena har bäste före datum utgått eller passerat, så tar jag det som finns inne. Och ett jästpaket för matbrödsbak. Det står 1/2 paket-25 g i receptet, men jag brukar ta hela paketet.

vetesurdeg
rågsurdeg
Foto:@nini.tjader.2014

Jag har gjort brödet på rågsurdeg och bara vetemjöl special också. Det går precis lika bra.

matbrödsdeg
Foto:@nini.tjader.2014

När degen är färdigknådad i hushållsmaskinen häller jag över den i min bakbunke från 80-talet och sätter på locket. Om jag inte hade haft den skulle jag täckt den enligt beskrivningen.

jäsdeg
Foto:@nini.tjader.2014

Där står den sen i minst två timmar. När man öppnar locket har degen fyllt hela bunken och sitter fast i locket.

jäst deg
Foto:@nini.tjader.2014

Här har den sjunkit ihop lite eftersom jag petade på den. Sen hälls degen ut på Ikeas bakduk i silikon (den är jättebra och hyfsat stor). Eller vilket valfritt underlag som helst. Huvudsaken är att det inte är kallt.

deg
Foto:@nini.tjader.2014

Knåda inte för mycket, bara lite, och dela i två bröd som du formar till långa bröd som du lägger på plåt med bakplåtspapper.

bröd
Foto:©nini.tjader.2014

Täck med en handduk och låt jäsa i en timme i rumsvärme.

jäsande deg
Foto:@nini.tjader.2014

Efter en timme ser man att bröden vuxit.

jäsande deg
Foto:@nini.tjader.2014

När man tar av handduken har brödet vuxit på både bredden och höjden.

färdigjästa bröd
Foto:@nini.tjader.2014

Snitta snabbt bröden med en vass kniv (jag använder min filékniv men huvudsaken är att det är en vass kniv) och ställ in dem i förvärmda ugnen (se temperaturer i receptet), där det står ett kärl med vatten i, och sänk temperaturen enligt receptet.

färdigjästa bröd
Foto:@nini.tjader.2014

Låt bröden stå i ugnen cirka 20-25 minuter (min ugn behöver 25 minuter). Då är de klara och du kan ta ut dem.

färdiga bröd
Foto:@nini.tjader.2014

Ljusbruna och fina. Det ska låta lite ihåligt om man knackar på brödet. Låt svalna på galler under handduk innan du förpackar dem för senare förtäring eller infrysning. Jag fryser in dem halverade.

surdegsbröd
Foto:@nini.tjader.2014

Så här ser de ut inuti. Supergoda, lite sega.


blogg100

2 kommentarer:

  1. Ser gott ut!

    Jag måste mata min surdegsgrund ikväll. Den har inte fått mat på veckor. Och sen ska jag baka i helgen! "Problemet" med surdegsbakande är att det kräver lite planering och tid. Men tänker man bara på det, så funkar det bra!

    När du använder den köpta surdegen, använder du den som grund då, och matar igång den kvällen innan, eller har du den direkt i degen?

    SvaraRadera
  2. Jag använder den köpta rakt av. Som jag förstod det från en annan i kommentarerna på inläggen så kan man inte mata den färdiga surdeg som köps utan bara använda den rakt av. Den är liksom "död". Vad jag gillar med köpe-surdegen är att man inte behöver planera långt i förväg att man ska baka - mer än att man är hemma den dag den ska göras för det tar ju sina timmar. Men jag kommer nog på sikt att göra egen surdeg.

    SvaraRadera