2014-03-25

Dahliorna har överlevt!

Hämtade förra årets dahliaknölar från sin vinterförvaring i skyddsrumsförrådet och gjorde en snabb kontroll av hur det ser ut just nu i kartongen.

dahliaknölar
Dahliaknölar efter vinterförvaring. Foto: ©nini.tjader.2014

DE HAR ÖVERLEVT! Det här är en gigantisk knöl och det är bara en, även om det ser ut som flera. Hög tid att förkultivera i jord i dagsljus inomhus. Än är det för tidigt att sätta ut dem. Dahlior tål inte frost. Minsta frost så dör de.

Måste bara hitta lämpliga krukor att sätta dem i samt köpa jord (vilket är lättare sagt än gjort när man inte är bilburen. Det är en påse jord i taget som gäller då).

Det är svårt att föreställa sig att den här fula klumpen ska bli en så här vacker blomma.

Dahlior. Foto: ©nini.tjader

Dahlia knölarna kommer från en boende i föreningen vars största intresse var att odla dahlior i föreningens rabatter var det än fanns plats. Det hade vi ingenting emot… ;). I höstas flyttade han härifrån till annat boende och jag tog hand om de dahliaknölar jag visste fanns och vinterförvarade dem på vinst och förlust (frostfritt, svalt, torrt och mörkt).

Man förkultiverar dem inomhus för att de ska blomma tidigare. När risken för frost är över, kan man gräva ner dem utomhus.

Ska hitta ett annat ställe att gräva ner dem på i år. Vid hörnet ovan kan de inte stå. Dels är det för mörkt där, dels riskerar de alltid att bli överkörda av backande bilar på det hörnet. Jag tror jag sätter dem där han som ägde dem från början odlade potatis förra året… (den grävde jag också upp i höstas och åt upp). I den nu tomma rabatten rensade jag bort allt ogräs igår. Kvar är bara 2 sorters persilja, 2 persikoträd och en massa timjan. Framför persikoträden är det ca 3 meter x 50 cm tomt. Det blir nog en bra plats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar