2014-03-07

Förpackningseländet

Många förpackningar är jättesvåra att öppna, eller går inte att öppna alls, eller så är det "hemligt" hur de ska öppnas. Andra påstår att de är återförslutningsbara – men är det inte, eftersom man måste klippa upp dem för att komma in i dem, eller för att den s.k.. återförslutningen inte fungerar.

potatispåse

Det här är en 2 kilos potatispåse. Det sägs att man ska kunna dra i snöret och få den att öppna sig… Det har jag aldrig lyckats med. Så jag klipper helt sonika av toppen på påsen.

leverpastej

Det här är framsidan på en vanlig, skivbar leverpastej. Var öppnar man? Först efter att jag hade köpt den ett par gånger upptäckte jag märkningen på baksidan.

leverpastej

"Öppna här" står det. Går det att öppna där? Nej. För att få upp den måste man klippa upp sidorna och skarven på baksidan och sedan bända ut leverpastejen ur sitt "fodral".

(Tyvärr började jag också läsa innehållsförteckningen, nu när jag fick den på bild, och texten blev tillräckligt stor att se."bindväv från gris" låter inte särskilt aptitligt… palmolja, emulgeringsmedel…Tror jag ska sluta med den här leverpastejssorten när jag ätit upp den. Jag kastar nästan aldrig mat. Den är faktiskt god, men ingredienserna… finns det ingen leverpastej utan gris i? eller utan allt det där andra de räknar upp?)

tandkräm
Och så har vi Colgates tandkräm.
tandkräm
När de bytte modell på sina tuber för ett tag sedan blev det ett mysterium hur man skulle få ut tandkrämen.

Ingen bruksanvisning för hur det ska gå till medföljer på tuben.

Det visade sig att man ska skruva av toppen på tuben, och sedan pilla bort en mycket liten rundel/klisterlapp som stänger till öppningen.

Och sedan sätta tillbaka tubens ovandelen igen. Det enda bra med den här tuben är att den kan stå på ovandelen.

Ovandelen är inte som en hatt på tuben utan går att öppna genom att vika upp den.


salsa

Samma teknik används för Santa Marias i övrigt suveräna förpackning för salsa. När man öppnar locket ser man ett vitt hinder där inne. Men det vet man inte förrän andra gången man köper den här sortens förpackning. Första gången öppnar man locket och undrar varför inget kommer ut ur den innan man börjar undersöka varför.

salsa

Man får skruva bort locket, ta bort förslutningen över öppningen och sedan skruva tillbaka locket igen. Sedan kan den stå på locket. Vilket är toppen. Salsan i den förpackningen håller sig eftersom luft inte kommer in i den när man öppnat den. All annan salsa på burk brukar snabbt mögla när man öppnat burken. Inte den här.

krossade tomater

Och så har vi ICAs krossade tomater… RIV står det. Det går inte att riva. I alla fall har jag aldrig lyckats med det. Och nej, jag har inte särskilt svaga händer. Man får vara glad om man lyckas bända upp fliken. Sedan klippa upp den med kraftig hushållssax.

krossade tomater

På toppen av förpackningen finns en förklaring för hur man ska göra. Där påstår de också att den är återförslutningsbar… Hur då? Å andra sidan går alltid en hel förpackning åt när jag ska ha krossade tomater, så jag har aldrig haft behov av att återförsluta den.

matlagningsgrädde

På Mildas matlagningsgrädde står det åtminstone att man ska klippa upp hörnet (liten symbol för sax tryckt på paketet). Varje gång jag gör det skvätter lite matlagningsgrädde ut och saxen får grädde på sig. Men de erkänner i alla fall att man behöver ha en sax för att komma in i den.

Det här är bara några exempel på dåliga förpackningar. Det finns massor fler.

Jag vet bara två återförslutningsbara förpackning som fungerar, nämligen OLWs nötpåsar och Stimorols tuggummipåsar. Glöm de förpackningar med frysta grönsaker eller bär som utger sig för att vara återförslutningsbara – jag har inte hittat en enda som fungerar. Där borde de återgå till vanliga plastpåsar som man klipper upp och försluter med klämma, som förr. Fullständigt meningslöst med någon annan slags stänganordning. Och helt onödigt.

Varför krångla till det så i onödan?

Och då har jag inte ens nämnt alla förpackningar med krympplast ovanpå en i övrigt inbrottssäker kartong som har ytterligare kartong inne i sig innan man kommer in till det som finns i den. Så ser det exempelvis ut med de flesta prylar som på något sätt hör till teknik och/eller datorer.

blogg100

3 kommentarer:

  1. Jag håller med dig om alla dessa hemska förpackningar. Jag har problem med mina händer och står nästan alltid handfallen och får vänta på att någon med starka och fungerande händer hjälper mig in i förpackningarna.

    SvaraRadera
  2. Vilken intressant kontrast det blev mot mitt inlägg om samma sak fast motsatsen. Just idag dessutom. http://www.dryden.se/2014/03/nar-nagon-tankte-till-pa-riktigt/

    SvaraRadera
  3. En förpackning som inte alls blev bättre av av förbättras är blodpuddingpaketen från Geas. Man ska liksom ta tag över alla fya hörnen och trycka till. Genom att luft kommer in mellan plasten och puddingen ska den liksom fint glida ut. Men innan man hittar rätta klämmet har man klämt sönder hela skiten. Den sitter som gjuten i plasten! De tänkte säkert rätt, men vad var det för fel på förpackningen där man bara klippte upp plasten och plockade ut puddingen?

    SvaraRadera