2014-03-17

Jo, jag går på gym…

träningsutrustning
En del av min hemma-utrustning. Foto: ©nini.tjader.2014

Varje måndag och fredag går jag på gym. Cirkelträning i grupp. Alltid fullbokat. Det har jag gjort nu i 2,5 år. Mer har jag hitintills inte haft tid med eftersom jag varit rätt så upptagen med styrelsejobb i bostadsrättsföreningen.

Där någonstans, för 2,5 år sedan, insåg jag att enda sättet att få igång mig var att gå på schemalagda pass på gymet. Då var jag 68 år och hade varit pensionär i ett år (ja, jag jobbade till 67). Efter ett år hemma, kände jag hur jag blev mer och mer orörlig. Så länge jag jobbade rörde jag på mig en hel del i jobbet. Är man bara hemma blir man ganska snabbt förslappad. Jag hade aldrig gått på gym någonsin när jag började. Men det är aldrig för sent. Är man bara frisk så.

Ju äldre man blir, desto viktigare är det att röra på sig. Jag går på gym för att behålla styrka, balans och rörlighet och till viss del också konditionen (jag både går och cyklar mycket, så just konditionen är det ingen större fara med).

träningscykelträningscykel

Min urgamla träningscykel hemma står i vardagsrummet så man kan se på TV samtidigt som man cyklar. Den köpte jag en vinter på 70-talet då det var så mycket snö ute att man inte kunde gå promenader (nej, jag åker inte skidor). Den hänger med fortfarande. Hopprepet som hänger på den är svårt att använda hemma – inte tillräckligt med plats. Annars är hoppa rep jättebra för konditionen och flåset.

träningsböcker
Foto: ©nini.tjader.2014

Träningsböcker har jag också… Kul att titta i… men gör man något som står i dem? Nej, inte mycket.

tränings-dvd
Foto: ©nini.tjader.2014

Tränings-DVD-er har jag också. De här är bara de senaste… det finns fler. Jag har också en affisch med rörelser från Friskis & Svettis + medföljande kassett med instruktioner och musik. Det körde jag en period för ett antal år sen. Har lagt över innehållet från kassetten till dvd och sen lagt in det i iPhonen, Det är ett hyfsat bra program för träning hemma.

gymboll
Foto: ©nini.tjader.2014

Jo, bollen ligger i vardagsrummet. Brukar använda den som fotpall…

träningsappar

Träningsappar har jag också i iPhonen. Den enda jag verkligen använder är Moves, en riktigt bra stegräknare som håller reda på hur mycket man rör på sig, hur långt man går, hur många kalorier man gör av med, och kan rita en karta över var man varit. Har provat fler stegräknare men den här vinner i längden.

Jag behöver verkligen schemalagd träning med slavdrivare. Annars blir det inte av. Latmasken tar över. Springa? Nej tack. Har aldrig intresserat mig. Gymet med cirkelträning i grupp inklusive slavdrivare (hon heter Annette) är det enda som fungerar för mig. Jag har aldrig ångrat att jag började gå på gym. Man mår så bra av det. Men man blir inte smalare av att gå på gym. Det är inte därför jag går dit.

blogg100

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar