2014-03-31

Livet i en odlingskrage

2013, så sent som i början av juni, startade jag en odling i odlingskrage för första gången. Det blev så sent eftersom föreningen byggde bullerblank mot vägen utanför mig och det inte var klart förrän då. Då blev det en skyddad hörna bakom bullerplanket och min uteplats.

Första året, 2012, gick väl sådär. Det regnade för mycket. Inget växte bra. Och jag visste inte heller vad som var bra att odla. 2013 gick bättre. En sak ska jag aldrig mer odla: rädisor. Det blir bara röda snören. Två saker SKA jag odla även 2013, och det är salladsärtor och mangold. Mangold är fantastiskt. Snart är det dags att sätta igång igen. Så här såg det ut 2012+2013.

Nätet runt kanterna på odlingskragen är skydd mot traktens katter. För att lådan inte ska bli en kattlåda…

20120626 – Så här började det. Pinnarna över odlingskragen som skydd mot traktens katter.
20120616. Färdiga plantar har stoppats ner. Oregano, persilja och rosmarin.
20120626. Frösådd har gjorts och börjat komma upp.
20120707. Det växer.
20120720. Det växer…
20120814. Igenvuxet. Ringblommorna runt kanterna börjar komma upp.

20120923. Hösten är på G.
20130527. Nysått och det börjar komma upp. Våren var sen och snön låg kvar länge.
20130612. Det växer. Särskilt rädisorna till höger. Men de blev bara blast…
20130630. Rädisorna borttagna. Men sallad, ärtor och mangold växer fint.
20130718. Det växer. Till höger blev det nu salladsärtor istället för rädisor.
20130822. Mangolden börjar blomma.
20130915. Blommande mangold. Den är fortfarande lika bra och god i salladen.
20130925. Odlingskrage nummer 2 är på plats. Gamla rabarbern och en ny kompis har flyttat in i den.
20131102. Den sista mangolden.

blogg100

3 kommentarer:

  1. Intressant att se bilderna och vilka växter du planterat där eftersom jag själv funderar över att börja odla i pallkragar. Jag har tänkt placera tre eller fyra kragar ovanpå varandra för att få en så ryggvänlig plantering som möjligt. Kryddväxter, mangold och sallad har jag tänkt testa.

    Allt gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kom efter första året fram till att persilja fungerar mycket bättre i egen kruka än i pallkragen. Likaså oregano och rosmarin och basilika (som inte gillar om det blåser eller blir kallt). Men min oregano har faktiskt fått övervintra i pallkragen den här vintern (som ju varit varm så oreganon har överlevt). Gräslök fungera jättebra i pallkrage, men eftersom den är flerårig har den fått en egen plats bredvid en blomrabatt, omringad av stenar. Kommer snällt varje år. Oreganon tänker jag flytta till kruka igen över sommaren, innan jag gräver upp jorden i pallkragen och lägger dit ny jord och naturgödsel. Mna behöver inte byta all jord, bara förnya. Timjan trivs bäst direkt på backen och vill ha sol. Ibland klarar den inte vintern, men i år har båda mina timjan gjort det (en citrontimjan och en vanlig). Timjan köper jag färdigodlad och planterar ner. Och tar du mynta, isolera den från allt annat annars tar den lätt över. Sallad, låg salladsärt och låg brytböna, och mangold som är toppen i sallad och dessutom inte blir uppäten av småkryp funkar bra. Mangold har blivit min favorit. Hade ruccola men den var det några kryp som hann äta upp innan den blev stor nog att ha i sallad… Och rädisor funkar inte alls för mig. En vän sa att den vill ha sandig jord och rätt magert så man kanske ska ha den som kantväxt till varmaste blomrabatten… Hitintills har jag bara fått röda snören och mycket blast när jag satt rädisfrö.

      Radera
  2. Tack för alla dina fina tips när det gäller att odla i pallkragar.

    Ha en bra kväll! /Anna-Karin

    SvaraRadera