2014-03-18

Pappersböcker – ett utdöende fenomen?

bokhyllor
Foto: ©nini.tjader.2014

Jag läser. Mycket. Har alltid gjort sedan jag lärde mig läsa. Och jag har stor respekt för böcker.  Jag skulle till exempel aldrig kasta en bok. Men jag ger bort till Myrorna när jag behöver mer plats i bokhyllorna. Eftersom jag inte har någon iPad läser jag fortfarande pappersböcker. Och gör väl ett tag till. Skulle spara mycket plats i bokhyllorna om jag istället läste eböcker. Samtidigt vill jag gärna ha kvar de böcker jag läst – det kan ju hända att jag skulle vilja läsa om dem. Håller tekniken med eböcker om man tittar framåt i tiden? Kommer de fortfarande att kunna läsas om några år? Det är en särskild känsla att bläddra i en pappersbok som man inte har på samma sätt med en ebok.

Är pappersböcker i utdöende? På sikt, troligen. Men ett tag till kommer de att finnas kvar. Jag har på sistone märkt att folk tittar lite konstigt på en när man drar upp en pappersbok på bussen, tunnelbanan eller pendeltåget. Fler och fler läser på padda. Det skulle jag förmodligen också göra om jag hade en padda.

Vissa böcker gör sig bäst på papper. Sådana som kallas coffee-table böcker exempelvis, dvs. fint tryckta böcker på vackert papper med mycket bilder och snygg layout. Och vissa fack-böcker.

Ljud-böcker då? Nej, inte min grej. Har svårt att koncentrera mig på ljud-böcker. Tankarna vandrar och jag tappar tråden. Och att bli läst för är så långsamt… Åker man buss eller annat kollektivt blir man lätt störd av omgivningen och tappar tråden av den anledningen. Då kan det vara småknepigt att ta sig tillbaka till där man senast var med i handlingen. Har just nu en bunt olästa ljud-böcker. Någon dag så…


Ja, akvarellmålning är ett av mina intressen.


Och jag har en del konstböcker.

Men vilken sorts böcker läser jag egentligen? En titt i mina bokhyllor skulle kanske få vissa att undra över min boksmak eftersom det är en sådan blandning. Eftersom jag sorterar mina böcker antingen efter ämnesområde (fackböcker) eller efter författarens efternamn, kan blandningen verka ännu mer absurd.


Viss skönlitteratur, ja. Men egentligen inte särskilt mycket. Jag har lite dåligt tålamod för skönlitteratur.


Det blir mycket fantasy och science fiction, mest på engelska. Och deckare och thrillers. Både på svenska och engelska. Jag läser för avkoppling.


En vän till mig gav mig de första böckerna av Eddings, på svenska. Det var mina första fantasyböcker. Sen var det kört. Därefter har det blivit väldigt mycket fantasy.

Stephen Donaldson skriver både fantasy och science fiction. Men hans senaste böcker är inte alls lika bra som de tidigare.


Doris Lessing är en av mina favoritförfattare och jag har läste de flesta av hennes böcker utom de senaste. Robert Ludlum har jag också avverkat de flesta böcker han skrivit.

Eller böcker om mjukvaror eller webbutveckling… (ja, jag är väl till viss del en nörd, men jag jobbade ju i databranschen från 1989 till 2010).


Böckerna om Adobe Illustrator WOW har jag varit med om att "beta-testa" innan de gavs ut och jag är nämnd i förordet. Vad gäller DreamWeaver så använder jag den allra senaste versionen.


Just precis NU läser jag "The Hunger Games" av Suzanne Collins, "A Feast for Crows" av George R.R. Martins (har läst böckerna innan och har den efter och har förstås sett TV-serien "Game of Thrones", alla tre säsongerna) och "I djävulens sällskap" av Peter Robinson (vars böcker jag alltid gillar) och "Html & CSS" av Jon Duckett. Samtidigt.

Jag har en hel hylla med olästa böcker i sovrummet – de räcker ett tag till.

blogg100

1 kommentar:

  1. Böcker är nog mitt knark. Läser gärna över allt och hela tiden. Vissa böcker kan jag inte räkna antalet gånger jag har läst. Dock alltid i pappersform. Aldrig padda, aldrig ljudbok. Det skall vara rätt helt enkelt och böcker skall vara i pappersform :)

    Skönt att höra att man inte är ensam!
    Ha en fin tisdag!

    SvaraRadera