2014-03-09

Papperstidningar, det är grejor det

Morgontidning till frukost. Foto: ©nini.tjader.2012

Det finns de som säger att papperstidningen är död. Om inte nu, så snart. Mycket snart.
Det tror inte jag.

Det är inte så att jag är blind och döv och inte ser utvecklingen. Det gör jag visst.

Digitala tidningar på skärm (dator, padda, mobil) är bra att de finns.

I min värld är de digitala tidningarna ett komplement till den tryckta tidningen. Något man använder när man är på resa och inte har tillgång till sin vanliga papperstidning, men har med sig sin bärbara eller padda. I mitt fall en MacBook Pro. Någon padda har jag inte. Än. (Har haft svårt att motivera för mig själv och min begränsade pensionärsekonomi att jag verkligen "behöver" en padda. Jag har ju tre Macar, varav en bärbar, och två iPhones (den ena, den äldsta, är bara väckarklocka)… Känner jag mig själv rätt skulle jag vilja ha värsta iPad Air med största hårddisk och 3G abonnemang… det kostar).

Jo, jag har aktiverat min digitala prenumeration på DN. Jag har använt den också när jag senast var i Umeå (min kompis i Umeå har bara Västerbottniska dagstidningar). Men jag kan inte säga att den digitala versionen ger mig samma sak som papperstidningen. De är jobbiga att läsa.

De digitala tidningarna ger ingen överblick.
Jag kan inte snabbskumma igenom dem på samma sätt som i en papperstidning. Då missar jag en massa. Och jag saknar verkligen överblicken över hela sidor.  PDF-tidning är en annan sak, de ser ut som den tryckta tidningen.

En hög med tidningar att ligga på är toppen. Foto: ©nini.tjader.2012
Jag kan heller inte läsa dem på bussen eller pendeln utan problem. Att läsa dem på iPhonen är ingen höjdare alls. Lite väl liten skärm… Och min bärbara dator har jag inte med på buss och pendel normalt sett. Bara när jag ska längre bort än Stockholmsområdet.

Men framför allt är täckningen för 3G etc. usel söder om Älvsjö. Både på bussar och pendel och på tunnelbanan efter Liljeholmen söderut. Av samma anledning lyssnar jag inte på Spotify när jag är ute och åker kollektivt. Jag brukar säga att streaming bara är för innerstadsbor, inte för oss söder om Älvsjö/Liljeholmen. Och det gäller även åtkomsten av tidningen via internet.

Att äta frukost och läsa tidningen samtidigt går bara inte med den digitala tidningen på samma sätt som med pappersvarianten. Risken att få macka, te och annat i datorn/på paddan/mobilen blir överhängande. Det vill man ju inte. Och man måste dessutom ha en ledig hand för att navigera.

Man kan också ställa skor som ska putsas på papperstidningarna medan man putsar dem. Och man kan använda dem som packmaterial vid flyttar eller om man ska skicka något med posten.

Är man katt, som grannens Gustav här, är tidningar jättesköna att ligga på. Foto: @nini.tjader.2012
Så nog kommer papperstidningen att överleva ett tag till. Morgontidning på papper ja tack. TV-bilaga på papper en gång i veckan (Aftonbladets) ja tack.

Böcker då? Jag återkommer till det.

blogg100

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar