2014-03-07

Rest-pannkakor

Jag är ingen stor pannkaksälskare. Och jag har inga barn, så det har aldrig varit så att jag varit tvungen att göra pannkakor. Och min ex-sambo i 15 år fick nog med pannkakor på jobbet. Han jobbade som barnskötare på ett fritidshem.

Det är bara något år sen jag gjorde pannkakor för första gången över huvud taget. Men ibland blir det pannkaksläge. Då tar jag fram mitt ärvda pannkakslagg (i gjutjärn) och min likaledes ärvda pannkaksspade. Bara med den kan man vända pannkakor. Vanlig stekspade duger inte.

pannkakslagg, pannkaksspade
Foto: ©nini.tjader.2014

Det recept jag använder kommer från Anna Bergenströms "Första Kokboken", plättar och pannkakor, sid 58.

Grundrecept för 4

2 dl vetemjöl
(1/2 tsk salt)
6 dl mjölk
3 ägg
2 msk smör eller margarin

Häll mjölet (+salt) i en stor bunke/tillbringare. Bland i mjölken lite i sänder, så blir det inga klimpar. Använd en visp eller trägaffel att röra med. Vispa allra sist ner äggen.
Smält margarinet eller smöret och rör ner det i smeten. Det här gör att man inte behöver ha fett i stekpannan mellan varje pannkaka, när man sedan steker.
Låt gärna den färdiga smeten stå en stund före gräddningen, men rör sedan om i tillbringaren, så att inte mjölet sjunker till botten.

Jag håller dem varma genom att sätta ugnen på 100 grader och ställa in en tallrik där som jag sen lägger de färdiga pannkakorna på vartefter. Det jobbiga med att göra pannkakor är att det tar sån tid…

pannkakor
Foto: ©nini.tjader.2014

Att jag gjorde pannkakor igår berodde på att jag hade en hel liter oöppnad mjölk med bäst före datum passerat. Det blir ofta så hos mig eftersom jag inte dricker mjölk alls, utan bara har den i matlagning och till gröt, om jag gör gröt.

När pannkakorna var färdiga vek jag ihop fyra stycken av dem på en annan tallrik.

pannkakor
Foto: ©nini.tjader.2014

Sen måste man ju ha någonting till dem. Jag hade varken vispgrädde eller någon vanlig sylt hemma, därför blev det så här.

pannkakor
Foto: ©nini.tjader.2014

Två söta och två salta varianter.

De salta har en slatt turkisk yoghurt i botten, sen strimlad purjolök som legat och vuxit sig sned i kylskåpet i en plastpåse, och uppe på det, det som var kvar i en öppnad burk röd stenbitsrom.

De söta har en kula vanlig vaniljglass först. Den ena har det som var kvar i en burk med mirabell-marmelad från förr-förra året ovanpå glassen. Den andra har en klick svartvinbärsmarmelad (hemgjord från i somras) på toppen.

Valfritt om man först äter de salta och sen de söta… Jag åt de salta först och de söta som "efterrätt".

De salta var godast.
Receptet för hur man gör mirabell-marmelad finns här.

De pannkakor jag inte äter upp styckfryser jag till en annan gång. De tinar supersnabbt. Vanligen rullar jag dem då runt någonting och gratinerar i mikron med lite ost på.

blogg100

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar