2014-04-19

Armands Chicken Curry

chickencurry

På bilden med ingredienserna saknas persilja eftersom jag inte hade någon hemma. Istället tog jag ett paket frysta provensalska örtkryddor. Det fungerade bra det också.

Det här är alltså INTE en indisk curry kyckling utan en rätt med rötter i Marocko och Israel. Hur stark den blir beror på hur starkt currypulver du har och om du tar i extra styrka med rödpepparpulver eller hot chili pulver som jag gör. När jag gör den blir det starkt.

Ingredienser

1 kyckling eller 3-4 stora kycklingfiléer
4 tomater eller 1 burk/förpackning krossade tomater
olivolja
2 gula lökar
salt, svartpeppar, curry (+ ev stark rödpepparpulver eller chilipulver) efter smak
hackad persilja

Cirka 8 potatisar

Tomatsås

Förväll tomaterna i kokande vatten om du använder färska. Ta upp dem och ta av skalen. Mosa sönder dem.
Skär löken i bitar och koka mjuk i olja ca 5–7 minuter.
Lägg i tomaterna (färska eller burk)
Tillsätt alla kryddor efter smak (inkl persiljan)
Koka såsen på svag värme i ca 10 – 15 minuter.


chickencurry

Curry Chicken

Dela kycklingen i mindre delar
Skala några potatisar och skär dem i bitar
När tomatsåsen är klar, lägg i kycklingdelar och potatisbitar i såsen
Tillsätt vatten om det behövs
Lägg på lock och låt koka på svag värme under lock i ca 30-40 minuter. Längre om det behövs. Kycklingbitarna och potatisen ska vara helt färdigkokta.

Jag rekommenderar ett gott, mjukt bröd utan särskild smak, för att ta upp den goda, starka såsen från tallriken.

chickencurry

Armand var min vän, från 1968 då vi lärde känna varandra i Tel Aviv, Israel, till 2010 då han dog i cancer i Manchester, England.

Bilder ©nini.tjader.2014


blogg100

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar