2014-04-22

De olästa, hyllplan nr 2


Nu har vi kommit till hyllplan numer två i den bokhylla där jag har olästa böcker. Jag har bara två hyllplan med olästa böcker, så det är inga fler än dessa (om man undantar en liten bunt med talböcker och flera eböcker). Hyllplan nummer ett skrev jag om den 8 april.

Den observante kommer snabbt att upptäcka att det på den här hyllan finns gott om deckare… Ja, jag gillar deckare. Inte alla, men vissa. Och en del av de här är rätt representativa för de jag gillar. Som en parentes kan jag kanske nämna att när jag inte läser deckare (eller thrillers för den delen, vilket jag också gärna läser), så läser jag fantasy eller science fiction eller fackböcker om olika mjukvaror eller webbutveckling. Det är sällsynt att jag läser de romaner som de flesta läser. De tråkar ut mig…

Från vänster på hyllan finns just nu tre böcker av Denise Mina. Hon är en skotskt författarinna. Hennes böcker är alltid välskrivna och med bra handlingar och intressanta. Har läst fler böcker av henne. Rekommenderar verkligen hennes böcker. Men man måste förstås gilla deckare.

Därefter följer en bok av Karin Wahlberg, svensk författarinna vars deckare jag läst samtliga utom just den här. Nu har hon slutat skriva deckare och börjat skriva "vanliga" romaner. Det är jag mindre intresserad av. Hennes deckare är "trevliga" och välskrivna och absolut läsvärda som jag ser det.

Här finns också två böcker av Elizabeth George. Hennes böcker är annars mest kända som TV-serierna om Thomas Lynley och Barbara Havers i "The Inspector Lynley Mysteries". Har aldrig läst hennes historier som bok. Inte än i alla fall.

Sen kommer en bok av Mons Kallentoft. Mycket i ropet. Mycket omtalad lite här och var som jag uppfattat det. Det här är den enda bok av honom jag har, och jag har inte kommit runt till att läsa den än… Han ska vara bra sägs det. Vi får väl se vad jag tycker när jag läst den här boken.


Då kommer vi till Peter Robinson. Läser en just nu och har de här tre att läsa sedan. Har läst många av hans böcker tidigare både på engelska och svenska. Välskrivet. Intressanta intriger. Fina människoskildringar. Flera av hans böcker har gått som TV-serie om Inspector Banks. Också intressanta. Det märkliga är att det är lika intressant att läsa hans böcker även om man redan sett just den boken som ett TV-avsnitt i serien. Det är ju aldrig riktigt samma story i boken som i TV-avsnittet.

Och så Arne Dahl då förståss… Har läst alla hans tidigare böcker och har de här kvar. TV-serien baserad på hans böcker är ganska usel. Jag rekommenderar böckerna, men inte TV-avsnitten. Älskar böckerna om A-gruppen. Ser fram emot att ta itu med de här på hyllan som jag inte läst än.


Här står också en bok av en Camilla Ceder… har ingen som helst aning om vem hon är eller hur hon skriver eller hur det kommer sig att jag köpt den här boken. Är hon bra? Vet ej just nu.

Karin Fossum har jag läst flera böcker av och gillar så där men är inte överförtjust. Åke Edwardssons böcker har jag lånat av en vän och läst och tyckte de var bra. Åsa Larsson har jag inte läst något av, men hört talas om. Om jag ska tro en del av mina vänner kommer jag nog inte att gilla hennes böcker. Men jag ger det ett försökt med den här vid tillfälle. Vem Richard Montanari är har jag ingen aning om och inte heller varför jag har en bok av honom. Men det kan ju vara kul att läsa en författare som man aldrig hört talas om och inte heller vet något om (förutom det man kan googla sig till). Hanne Vibeke Holst har jag läst flera böcker av, men aldrig Jan Mårtensson. Klas Östergren vet jag ju vem han är och har läst en halv bok av för länge sedan – som jag inte gillade. Har förträngt vad boken hette. Brukar mycket sällan läsa halva böcker och ge upp…

Annars håller jag på med The Hunger Games trilogin av Suzanne Collins för tillfället (vill läsa böckerna innan jag ser DVD-erna) och fjärde boken av George R.R. Martin i serien The Game of Thrones (där jag också har DVD-erna och just nu ser fjärde säsongen på CMORE Series på TV) och också en bok av Peter Robinson. Jag läser alltid flera böcker samtidigt.

Två NYA olästa böcker har jag ju också på soffbordet. Nämligen Helen Fielding "Bridget Jones Mad About the Boy", och Åsa Hellbergs "En liten värld". Bådadera för att jag glömde avbeställa Bonniers Bokklubbs månadserbjudande… Bridget Jones boken hade jag ändå tänkt köpa men inte den andra. Nåja. Mer att läsa.
blogg100

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar