2014-04-13

Här semestrar jag helst: Grekland

Grekland är mitt favoritland för att åka på semester. Avslappnat och vänligt och god mat. Klimatet är för det mesta bra sommartid. Lite beroende på var man är förståss. Greklands alla öar är olika, och det är även fastlandet. Ibland – i slutet av juli, början augusti – kan det bli i varmaste laget även på öarna. När det blir det är det inte helt ovanligt med svåra skogsbränder.

För en del år sedan gjorde jag den här akvarellen en vinter när suget efter ett annat klimat blev stort.

Akvarell av Nini Tjäder, 1996

Den är gjord helt utan förlaga.
Döm om min förvåning då vi vid en båtutflykt från Skiathos till Skopelos 2002 närmade oss Skopelos hamn (efter en ruggigt gungig båtresa) och det såg ut så här.

(Bilden nedan finns publicerad hos MacDesktops.com där jag har en hel del skrivbordsbilder publicerade. Sök på mitt namn för att hitta de övriga).

Foto: ©nini.tjader.2002
Det var ju helt rätt…  Jag gillade omedelbart Skopelos men vi var bara där i några timmar och åkte sedan tillbaka till Skiathos.

Skiathos är fint, men alldeles för mycket turister och under högsäsong i princip omöjligt att komma på bussarna som går från stan till de lite längre bort belägna stränderna. Skiathos är också en av få grekiska öar jag varit på där det ösregnat och varit åskoväder med maffiga blixtar och dunder flera gånger mitt i sommaren. Under regniga somrar i Europa drar regnovädren när över Skiathos när de lämnar fastlandet. Skiathos var också förhållandevis dyrt jämfört med andra platser i Grekland jag varit på både före och efter den resan.

Övriga foton från den resan finns här. Observera att min gamla site är under ombyggnation och att alla bilder kommer att bytas ut mot större bilder så småningom. Navigationen fungerar inte heller som den ska på alla ställen. De bilder som finns där är på tok för små.

blogg100

2 kommentarer:

  1. Hittade hit via blogg100.

    Vilken fin akvarell, som fångar den varma grekiska stämningen! Ända sedan jag jobbade som färdledare i Grekland som ung har jag gillat att återvända – alldeles för sällan, dock!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :). Jag gillar som sagt Grekland och har varit där många gånger, på olika platser. Då och då har jag gjort en avstickare till andra platser, men alltid återvänt till Grekland.

      Radera