2014-04-27

Kartor och kartböcker, alltid fascinerande


Det här är en av mina bokhyllor i vardagsrummet. Innehåller lite av varje, mest olika sorters fackböcker. I hyllan till höger finns ett antal dvd-er. De ska jag inte gå in på nu. Istället tar vi mittenhyllan, den med de stora, liggande böckerna.


Här finns ett flertal kartböcker/atlas i den liggande högen. De här böckerna är för tunga för att stå upp. Här finns också böcker med bilder över vår planet, och bilder på Europa från ovan som är väldigt fascinerande. De stående böckerna till höger är en blandning som inte går in någon annanstans… fåglar, katter historia…

Längst ner i kartbokshögen finns den atlas som ursprungligen väckte mitt intresse för att titta på kartor av alla de slag. Boken heter Världsatlas och har tyginbundna pärmar. Den utgavs 1934. Man talar om "världskriget" och då menar man första världskriget. Det andra hade ju inte inträffat än. Gränserna är de dåvarande. Det finns länder som inte längre finns och världen är helt förändrad sedan den här kartboken trycktes. Den fanns hemma så jag växte upp med den. Jag tillbringade många timmar med att stirra på kartorna och försöka förstå hur långt bort det var. Kartorna på stjärnbilderna som finns i slutet på boken var också fascinerande. Det finns fler kartböcker, mindre storlek, i hyllan ovanför den här. Numera behövs inga kartböcker, eller? Det finns ju Google Maps… Och artiklarna i boken är minst sagt föråldrade… Inte bara språkmässigt utan även begreppsmässigt. Det märks tydligt att boken är från 1934.



europa
Politiska gränser efter "världskriget", dvs första världskriget.
asien
palestina

Boken är för stor att lägga i scannern och svår att fotografera av också på grund av storleken.

Den fascinerar mig fortfarande.

blogg100

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar