2014-04-04

Rensa böcker?

Två hyllplan i en av bokhyllorna

Ibland tänker jag att jag måste rensa ut en del av mina gamla böcker. Den där översta hyllan var ett typiskt fall för utrensning… för inte tittade jag någonsin i de flesta av de böckerna.

Men det är svårt att göra sig av med böcker. De flesta har man någon form av minnen med. Och jag har respekt för böcker. Kasta böcker skulle aldrig falla mig in. Ge bort ja, till vänner, grannar, eller Myrorna (eller liknande).

När jag flyttade från radhuset till lägenhet försökte jag sälja en del böcker. Gick väl sådär. Det var pre-Blocket. Det var på Gula Tidningens tid (om någon kommer ihåg den). Men jag lyckades sälja 10 årgångar gamla Ikea-kataloger till en kille som forskade i Ikeas möbelsortiment. Han annonserade i Gula Tidningen och efterlyste. Tror jag fick 500 kronor för dem. Och mer plats i bokhyllan. Och han blev glad att jag hade så många årgångar.

Men de här på översta hyllplanet här, var de verkligen intressanta? Gamla historieböcker? Gamla litteraturkunskapsböcker? Nej, verkligen inte.


"Nu ska vi sjunga" är intressant, och "Sång och spel".  De övriga rök faktiskt vid senaste rensningen. Bara sångböckerna blev kvar. Resten fick Second Hand i Tumba.

De här nedan är kvar, och förblir kvar, eftersom de fortfarande är intressanta.


Längst till vänster tre böcker som varit pappas, om typsnitt och typsnittsfamiljer. Jag har ärvt hans intresse för typografi. Jag växte upp med korrekt typografi och typsnitt kan man säga… Sen är det lite fler på samma ämne som har med grafiska branschen att göra. Jag höll i många år kurser i grafiska programvaror, därav en del av de här böckerna.

Till höger finns 2 böcker av samma, nämligen "Workoriented Design of Computer Artifacts" som jag var med och jobbade med layouten på tillsammans med en grafisk formgivare, och även skrev rent all text i dem. Boken "Föräldrars och barns villkor" skrev jag rent alla intervjuer som forskarna gjorde för den boken. Från band, mestadels på värmländska. Lärde mig en för mig massa nya ord på kuppen. Båda de böckerna är från den tid då jag arbetade på dåvarande Arbetslivsinstitutet, en statlig forskningsinstitution som inte finns längre. Forskningen handlade om arbetsorganisation, facket, och en massa annat intressant.

De grafiska böckerna fortsätter lite på hyllplan nummer två. Men på det hyllplanet är det annars mest lamp- & badrumsbroschyrer i tidskriftssamlare, böcker om Israel, och trädgårdsböcker samt en svart pärm med utskriven handbok till min förra kamera (jo kameran finns kvar i reserv, men jag har uppgraderat till en nyare modell).

Visst rensar jag ibland. Förmodligen borde jag rensa ännu mer… men det är svårt. Jättesvårt.

2 kommentarer:

  1. Jag tycker det är fint med böcker, en del av inredningen.

    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag med. Men ibland behöver man få plats med nya böcker. Då måste något ut. Lika jobbigt varje gång.
      Ha en fin helg do också.

      Radera