2014-04-23

Sugen på rabarbersmulpaj…

Så här års när rabarbern börjar dyka upp i diskarna i matvaruaffärerna så blir i alla fall jag sugen på rabarbersmulpaj. Grannens och min rabarber (som vi delar på) har inte hunnit så långt ännu…

rabarber, elmblitz, victorai
Foto:©nini.tjader.2014

Den till vänster heter Elmblitz, den till höger Victoria.

rabarber_elmblitz
Rabarber Elmblitz, foto: ©ninit.jader, 2014

rabarber_victoria
Rabarber Victoria. Foto: ©nini.tjader.2014

I höstas fick den äldre, Victoria, flytta in i en odlingskrage och fick sällskap av en ny planta, Elmblitz. Nu väntar vi bara på att de ska växa till sig… Just Victoria har inte riktigt velat hitintills. Det här är det tredje stället den vuxit på. Här är det soligt och varmt mest hela dagen. Annars får man väl köpa rabarber på ICA… 

Det här är det recept jag brukar använda för rabarbersmulpaj.

Ingredienser


4-6 port

500 g rabarber
1/2 msk potatismjöl
1 tsk malen kanel
4 msk strösocker
2 1/2 dl vaniljsås, eller vaniljvisp eller vaniljglass 

Deg:
1 1/2 dl havregryn
1 1/2 dl vetemjöl
1/2 dl strösocker
125 g kallt smör

Gör så här

Sätt ugnen på 225°.
Skär rabarbern i skivor.
Blanda rabarber, potatismjöl, kanel och socker i en ugnssäker form.
Blanda havregryn, vetemjöl och socker i en bunke.
Lägg i smöret, skuret i bitar och arbeta ihop till en smulig deg.
Fördela degen över rabarbern.
Grädda i mitten av ugnen ca 20 min.
Servera med lättvispad vaniljsås/vaniljvisp eller vaniljglass.

Nu bara måste jag köpa rabarber…

blogg100

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar