2014-06-29

Balj-bönor


Har en svart balja som jag sedan i höstas haft för avsikt att plantera något i. Utomhus alltså.


Häromdagen gjorde jag äntligen slag i saken och gjorde avrinningshål i botten på den. Stora borren och att lämpligt borrstål. Efter lite kämpande var hålen där. Borrstålet var helt slut efter detta och bara att kasta. Hoppas hålen är tillräckliga för avrinning efter ett störtregn som det igår kväll.


Men det räcker ju inte med avrinningshål. Leca-kulor inlindade i fiberduk blev nästa steg.




Fiberduken är där för att slippa att jord och leca-kulor blandas ihop. Det blir lättare att tömma baljan när man senare behöver göra det. Först därefter ska jorden i.


Som tur var var jorden ganska torr. Det är tungt med en balja jord om jorden är våt… Så i det här läget flyttades den till den plats där den sedan ska stå resten av sommaren. Men sen då? Sen fick den pilgrenar – som stått i vatten i en hink sen tidigare i våras och fått rötter – nedstuckna i jorden med lämpliga avstånd. Grenarna knöts ihop i toppen för att bilda en lite högre kupol och klipptes av så toppen blev ganska jämn. Blad på grenarna togs bort.


Därefter sådd av låg brytböna. Hade frö kvar från förra året. Föra året bodde de i den odlingskrage som finns bakom min uteplats och blev väldigt små. Förhoppningsvis blir de större här där det är soligare. Närmsta granne är grannens och mina rabarber.


Tanken är att de ska klättra på de planterade pilgrenarna. Om 7–10 dagar ska de börja visa sig. I mitten stoppade jag ner några krassefrön eftersom det blev så tomt där. Krassefrö verkar vara svåra att få att gro. I den första pilskapelsen jag gjorde finns det enbart krassefrö förutom pilgrenarna. Hitintills har två kommit upp ur jorden… Hoppas naturligtvis på fler. I baljan, där brytbönorna är huvudsaken, kommer de förmodligen upp med full kraft… Vi får se. Nu är det bara  vänta som gäller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar