2014-06-05

Vårbergstoppen

Vårbergstoppen
2004-04-16
Jag bodde i Vårby Gård från den 30 november 1992 till och med den 30 november 2009. Det fanns gott om promenadvägar och promenadområden i närområdet. Bland annat området vid Vårbergstoppen. Där gick jag ofta under de 17 år jag bodde i Vårby Gård.

Vårbergstoppen
2005-03-25
Ibland hade jag kameran med mig när jag var där. Men inte alltid. Det har jag blivit bättre på med åren. Den här toppen har alltid varit intressant att fotografera. Därför finns det ett antal bilder på den över åren. Sedan jag flyttade därifrån har det blivit färre, men jag har varit tillbaka ett par gånger. Toppen ligger på vägen till den gamla äppellunden som jag försöker besöka varje år då äppelträden blommar.

Vårbergstoppen
2005-05-15
Så här skriver Wikipedia (länken ovan):

"Vårbergstoppen, tidigare Vårbergstippen eller lokalt "Tippen", är ett konstgjort berg i Vårberg i Söderort inom Stockholms kommun. Vårbergstoppen byggdes under 1965-1982. Den har en höjd av 90 meter över havet och en diameter på 350 meter.
Berget är uppbyggd av 2,2 miljoner m3 spräng- och schaktmassor från huvudsakligen tunnelbanebygget och anlagt i U-form med två höjder kring en amfiteater-liknande grop, den så kallade "grytan". Grytan är öppen mot norr och dess botten har en diameter på 100 meter. Grytan var tänkt från början som en scen för utomhusevenemang, men de föreställningar som har hållits har ägt rum nedanför den östra sluttningen. I början, när toppen var ny, brukade Vårbergs scoutkår ordna valborgsmässoeld där uppe. Vårbergstoppen är annars en omtyckt plats för rekreation. Vid klart väder ser man Stockholms city och en stor del av Stockholmstrakten. Från södra höjden har man en god vy över Mälaren.
Vårbergstoppen får inte förväxlas med Vikingaberget, som är beläget cirka 400 meter åt nordväst från Vårbergstoppen."

Den omtalade Grytan ovan finns på andra sidan toppen sett från det här hållet. Det finns en anlagd, oftast övervuxen sommartid, sluttande trappa upp/ner för toppen längs med Grytan. Det finns en väl upptrampad stig/grusväg som går ända upp till toppen till vänster om toppen sett.

Vårbergstoppen
2005-05-21
Jag har även tagit många bilder uppifrån toppen, men de visar jag inte här (tre bilder i slutet på posten finns det om du rullar ner). Den har en fantastisk utsikt.

Vårbergstoppen
2005-10-18
Toppen skiftar med årstiderna. Men, eftersom jag inte är intresserad av vintersporter har jag väldigt sällan varit dit på vintern när snön täcker den. Den är på vintern en utmärkt skid- och kälkbacke.

Vårbergstoppen
2006-02-26
Vårbergstoppen
2006-08-27
2007-04-01
2007-08-19
2007-09-16
2008-08-24
Vårbergstoppen
2011-06-11
 Grönskan växer till sig över åren, men det tar tid.

Vårbergstoppen
2012-05-21
Vårbergstoppen
2014-05-26
Nu finns det långt gångna byggplaner för den syd-östra sidan av Vårbergstoppen. Ungefär där jag stått när jag tagit dessa bilder och bakom min fotoplats. Det skulle vara synd om man förstörde detta fina promenadområde. Bebyggelsen kryper närmre på alla sidor om toppen. På andra sidan av den var det förut orörd skogsmark… Men inte längre. Visst, det behövs bostäder och det behövs en viss förtätning, men vissa områden borde få förbli orörda.

Vårbergstoppen
Mälaren sedd från Vårbergstoppen. 2005-07-01. 
Vårbergstoppen
Vårby Gård sett från Vårbergstoppen. 2005-07-01
Vårbergstoppen, vårbygård
Vårby Gårds T-banestation sedd från Vårbergstoppen. 2007-10-07
blogg100

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar