2014-07-18

I rabatterna

Foto:©nini.tjader.2014
Nu har den slagit ut, stockrosen. Visade sig vara en rosa-lila variant, som jag inte minns att jag haft förut… Den är frösådd för två år sen från någon av de stockrosor som då blommade. Den blommar ju inte första året efter frösådd. Har väntat på att den ska slå ut så jag kunde få se vilken färg det skulle bli. Nu hoppas jag att de andra småplantorna överlever till nästa år och blommar då.

Foto:©nini.tjader.2014
I rabatten under mirabelleträdet har en röd rölleka tagit sig upp. Det roliga med den är att jag frösådde och förodlade röda röllekor för tre år sedan och sedan grävde ner dem i den här rabatten. Om det under åren kommit upp några har jag förmodligen rensat bort det i tron att det var ogräs… Den här lät jag vara kvar i år och till min förvåning blev den röd. De andra jag lämnat kvar är vita.

Foto: ©nini.tjader.2014
En annan blomma i rabatten under mirabelleträdet är den röda nejlikan. Förra sommaren bodde den i en kruka på uteplatsen. Sen sa grannen, Gustavs matte, att de är perenna. Vilket jag inte hade en aning om. Så jag grävde ned den i rabatten på förhösten. Den överlevde vintern och nu har blommorna slagit ut.

Foto:©nini.tjader.2014
Även den röda rudbeckian har slagit ut, den jag köpte på postorder, färdiguppväxt. Intressanta blomställningar. Häromdagen när det blåste lite för mycket fick den en pinne som blomstöd för att inte gå av. Förhoppningsvis blir de kraftigare och fler till nästa år.

Foto:©nini.tjader.2014
Jätteprästkragarna blommar fortfarande. Och de där små odjuren som äter på den… Förra året åt de på en stor solros. I år har jag inga solrosor så nu är det prästkragarna. Det lustiga med prästkragarna är att det inte verkar bekomma dem att bli ätna på. Tidigare var de fulla med bladlöss, nu dessa svarta kryp.

Foto:©nini.tjader,2014
Astilben är stor i år och den har spritt sig och blivit flera plantor. Från början var det en rosa och två vita. Särskilt den vita har spritt sig och blivit fler plantor. Astilben har precis slagit ut.

Foto:©nini.tjader.2014
Även hostorna (2 olika) och höstanemonerna (2 olika sorter) och rudbeckiorna (2 olika sorter) är stora i år. Blommor är på G på samtliga men inte riktigt där än.

Foto:©nini.tjader.2014
Kärleksörten ((3 plantor) på hörnet av uteplatsen är också större än de brukar vara. Blomställningarna är där men det dröjer nog en månad till, minst innan blommorna slår ut. I år är det heller inga kryp som ätit av dem (tack småfåglarna?). Under kärleksörten finns ett par små vita och rosa stenpartiväxter, saxifraga (den här rabatten är soligast och torrast så det är inte vilka växter som helst som trivs där), men just nu syns de knappt. De rosa blommar fortfarande. Annars ska de bara blomma i början på sommaren.

Till höger om stockrosen (som bara blir högre och högre) börjar de gula rudbeckiorna titta upp bakom blodfingerörten (potentilla atrosanguinea) som har röda blommor när den blommar. Den har blommat klart så jag har klippt av blomställningarna. Den gula rudbeckian blommar senare i sommar. Ovanför dem hänger en röd basilika som jag har för att glädja humlorna. Ser att jag måste flytta den soldrivna lyktan på hörnet som täckts av kärleksörterna…

I år är det verkligen lummigt där ute. Men en massa vattning innebär det förståss…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar