2014-07-03

Inte bara grönt

vilda blommor
Det vilda hörnet. Foto: ©nini.tjader.2014
Det är inte bara grönsaker och kryddor i trädgården – som faktiskt är ganska liten, långsträckt, och inklämd mellan bullerstaketet och delvis min uteplats. Ena hörnet av den delar jag med grannen och vi har en del buskar gemensamt, som röda krusbär, svarta vinbär, hallon, en odlingskrage med två sorters rabarber. Vi har också ett mirabelleträd gemensamt, vars frukter blir fantastiskt god marmelad/sylt. Det har mycket bär vartannat år. I år blir det ganske lite frukt på det.

Ovan är en litet vildvuxet hörn, under mirabelleträdet, vars övre vänstra del har våra röda krusbär (snart färdiga att äta). Dessutom finns där kärringtand, vild timjan (som börjar blomma nu), jätteblåklockor, små blåklockor, prästkragar, några gula höga blommor, rölleka, lin (kastade ut en näve linfrö härom året för att se vad som skulle hända – kommer tillbaka varje år), och en del annat som jag inte vet vad det heter.

jätteblåklocka, blåklocka
Jätteblåklocka. Foto: ©nini.tjader.2014
Var blåklockorna kom ifrån vet jag inte. Det är första året vi har dem.

röda krusbär
Röda krusbär. Foto: ©nini.tjader.2014
dianthus myrtinervius, albanian pink
Liten blomma av nejliksläktet. Foto: ©nini.tjader.2014
Den här lilla cerisa blomman av nejliksläktet är också en ny bekantskap som invandrat till det vilda hörnet av trädgården. Via min trädgårdsgrupp på FaceBook fick jag veta att den heter dianthus myrtinervius, eller Albanian Pink. Tydligen en liten perenn alpväxt. Söt är den. Liten, men syns bra i gräset med sin lysande färg.

vild timjan
Vild timjan. Foto: ©nini.tjader.2014
Den vilda timjan tuvan blir större för varje år och växer alldeles bredvid krusbären.

mormors glasögon, teveronika
Mormors glasögon. Foto: ©nini.tjader.2014
Och den här lilla fina blå som blommar överallt just nu heter faktiskt Mormors glasögon. Jag trodde det var något vi hittade på när jag var liten, men efter koll med trädgårdsgruppen på FaceBook fick jag det bekräftat att den faktiskt heter så. Den heter också Teveronika, eller Veronica chamaedrys.

Liten vit perenn. Foto: ©nini.tjader.2014
Och så har jag den här vita blomman som jag inte lyckats ta reda på vad den heter. Vad heter den? Det är en jättevanlig perenn, växer i tuvor, sprider sig gärna i rabatten. Bladen är små och grågröna, stjälkarna grågröna. Just den här kom ursprungligen från en av bostadsrättsföreningens rabatter. Vi grävde upp allt som fanns i dem och gjorde om dem från början till mer lättskötta planteringar och då gavs medlemmarna chansen att ta hand om det som skulle bort. Men vad heter den? Den växer i vårt fall som en liten undre krans runt våra blåklint (som kommer från samma plantering). Om någon vet vad den heter så berätta det gärna för mig. (Nej, det är inte en mandelblomma även om den är snarlik).

Och gräset är i år inte grönt… det är brungult och det är kruttorrt trots att det faktiskt har regnat ett par gånger den senaste tiden. Tydligen inte tillräckligt mycket. Där det ser grönt ut är det för att det växer annat än gräs just där…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar