2014-08-10

Mackor

Foto: ©nini.tjader.2014
Jag älskar mackor till frukost. Är uppväxt med en mamma som varje morgon så länge hon levde gjorde frukostmackor åt mig och serverade dem på en bricka tillsammans med en kopp varm choklad. När mamma gjorde mackor var det nästan alltid ett salladsblad under och grönsaker som tomater eller gurka eller paprika, ovanpå pålägget. Det senare gör jag fortfarande, lägger grönsaker ovanpå, men sallad under borde jag kanske ta upp igen. I synnerhet nu när jag har hur mycket romansallad som helst ute i odlingskragen.

Ovan till vänster skinkmacka (Bros Jakobs svartrökta skinka), till höger räkmacka med lite majonäs mellan räkorna och tomaterna och torkad dill ovanpå tomaterna. Vanligtvis brukar macka nummer två vara en ostmacka, men när bilden togs hade jag lagom mycket tinade räkor över efter en rätt jag gjort dagen innan.

Nedan två stycken mackor med brie och tomat. Älskar brie, men det får inte bli för ofta.

Brödet är numer alltid hembakat surdegsbröd. Men, det är svårt att baka när det är så varmt. Inomhustemperaturen är fortfarande runt +28°C. Degen beter sig inte riktigt som den ska. Den jäser, men mest på bredden, och för lite på höjden. Gott blir det oavsett men jag skulle gärna se lite högre bröd.

Varm choklad till frukost har jag inte druckit på åtskilliga år… Te är vad som gäller som dryck till mackorna.

Foto: ©nini.tjader.2014

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar