2014-08-08

Västerbottenpaj

västerbottenpaj
Foto: ©nini.tjader
Västerbottenpaj är gott. Hemgjord, och inte färdigköpt är godast. Så här åt en kompis och jag den senast. Det finns de som har kräftor till också, men vi tyckte det räckte med pajen och salladen.

Pajen + rikligt med hackad rödlök + röd rysk kaviar (som jag hade fått – annars går det bra med de vanliga röda kornen) + rikligt med dill + kokt sparris + grönsallad sallad med flerfärgade tomater.

Till det rödvin och ukrainsk chilivodka (som jag hade fått tillsammans med kaviaren – går säkert bra med en vanlig nubbe eller liknande också).


Västerbottenpaj

4 personer
3 dl vetemjöl
130 g smör (rumstempererat)
3 tsk vatten
3 st ägg
3 dl grädde
150 g Västerbottenost, riven
salt


Gör så här

1. Knåda ihop smör, mjöl och vatten till en deg.
2. Tryck ut degen i en pajform, ca 25 cm i diameter, ställ in i frysen i 10 min.
3. Nagga sedan pajskalet med en gaffel.
4. Förgrädda pajskalet på 225° i 10 min.
5. Mixa äggen med grädden, tillsätt den rivna osten och smaka av med salt.
6. Häll fyllningen i pajskalet och baka mitt i ugnen i 30 min på 200°.

västerbottenpaj
Foto: ©nini.tjader

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar