2014-10-25

Sista oreganon skördad

oregano
Oregano. Foto: ©nini.tjader.2014
Nu är sista oreganon för säsongen skördad. Väntade på att det skulle bli en solig dag så den skulle bli torr och bra innan skörd. Men det hände aldrig. Blev tvungen ta in den i ett par dagar så att den kunde torka efter allt regnande. Förhoppningsvis blir den bra ändå.

oregano
Oregano. Foto: ©nini.tjader.2014
Jag knöt ihop den avklippta oreganon i buketter, med trädgårdssnöre. Hårt, för annars ramlar de ur när de krymper och torkar.

oregano
Oregano. Foto: ©nini.tjader.2014
Sen hängde jag in dem i klädkammaren. Där får de hänga tills de är helt torkade. Därefter repar jag av dem från grenarna och stoppar dem i glasburkar och ställer in dem i kryddskåpet. Det tar ett par veckor. Det får inte finnas någon fuktighet kvar i dem när de repas av och ska i burk.

oregano
Oregano. Foto: ©nini.tjader.2014
Krukan med oreganoplantan ställde jag ut på uteplatsen, med ett par plattor frigolit under så den inte blir kall underifrån. Förhoppningsvis överlever plantan ännu en vinter. Förra vintern gick bra, men den vintern var förhållandevis mild och plantan var då nergrävd temporärt i odlingslådan. Nu står den i en större kruka så den får vara kvar där. Med lite tur överlever den.

Tre skördar – dvs att jag klippt ner den helt – blev det i år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar