2014-11-09

Inomhusliv

sovrumsfönster
Sovrumsfönstret utifrån. Foto: ©nini.tjader.2014
Nu stänger vi in oss över vintern. Jag har verkligen ingen som helst lust att gå ut när det är regnigt, vått, råkallt, grått och kortare och kortare timmar med ljus där ute.

Till gymet går jag två gånger i veckan, året runt, utom då vår tränare är ledig eller det är helg. Man ser på skohyllorna vilka som åker bil dit och vilka som går eller cyklar…

Skor på gymet. Foto: ©nini.tjader.2014

pelargoner
Pelargoner inne. Foto: ©nini.tjader.2014
Pelargonerna som jag flyttade in lever fortfarande. När de kom in startade de en sista blomning. Bilden ovan tog jag för ett par dagar sedan, en av de regnigare dagarna. Idag är alla blommor bortvissnade.

mässingsljusstakar
Putsade mässingsljusstakar. Foto: ©nini.tjader.2014
Jag gör sånt som man bara gör på vintern. Som att putsa mässingsljusstakarna och sätta dem på plats på köksbordet. De har varit undanstoppade över den ljusa säsongen.

soffbord
Nyoljat soffbord. Foto: ©nini.tjader.2014
Jag har oljat in soffbordet i vardagsrummet – vilket har behövts länge. Det är faktiskt första gången jag oljar in det sedan jag köpte det för cirka sex år sedan. Det behövdes verkligen. Nu är det gjort.

stickad katt
Stickad katt. Foto: ©nini.tjader.2014
Stickade/virkade också klart katten till Birgitta som jag lovade henne för väldigt länge sedan. Hon blev glad för den.

sovrum, väggmålning
Testmålning av del av sovrumsväggen. Foto: ©nini.tjader.2014
Har också testmålat en del av sovrumsväggen med den mörkblå färg jag valt (Flügger testburk på 0.35L färg). Samtliga väggar i sovrummet ska få den här färgen. Jag gillar den. Återstår att gå och köpa in 6 liter färg, roller med skaft, och maskeringstejp som inte tar bort den underliggande tapeten (den billiga beiga maskeringstejpen fungerar inte på de här tapeterna).

Sen ska jag måla. Men först måste jag tänka ut en fungerande logistik för hur allt ska flyttas runt så väggarna kan målas. Det är trångt i sovrummet.

Jag har också tagit bort sängramen från resårmadrassen.  Köpte den i juni och sedan dess har det känts som om sängen när som helst skulle braka ihop. Jag fick börja varje morgon med att skjuta ihop sängramens delar. När jag rörde mig i sängen kändes det som om den gungade och höll på att falla ihop. Nu är ramen borttagen och metallbenen tillbaka. Resårmadrassen har även fått ett svart överdrag. Huvudänden av sängramen har jag helt enkelt ställt mot väggen. Fungerar det också. Känns som en helt ny säng.

The Illustrator WOW! Book
Foto: ©nini.tjader.2014
Har också fått mitt ex av den senaste versionen av The Adobe Illustrator WOW! boken för CS6 och CC. Du kan köpa den hos Adlibris eller Bokus. Eller hos Amazon eller PeachPitJag ingår i The Illustrator Test Team som testar att det som beskrivs i kapitlen fungerar.  Boken är på engelska.

The Illustrator WOW! Book
Foto: ©nini.tjader.2014

Och utet då? Jo det är nästan klart för vintern. Kastade de sista ute-pelargonerna igår. Krukan med stjärnöga är kvar än. Den tål lite frost och har en hel del blomknoppar. Klockrankan tog jag bort för ett par dagar sedan. Ska bara tömma krukan på jord så jorden inte fryser fast i den. Grannen och jag har till och med satt ut snöpinnar vid den plantering som ligger kritiskt till när det blir snöplogning. Och jag ska idag lägga presenningar på bänk och hylla på uteplatsen. Borde kanske sätta upp grangirlanger (i plast) och utebelysningen runt räcket på uteplatsen innan det blir kallare. Det är tre veckor kvar till första advent, men man kan ju sätta upp det utan att tända belysningen.


Sen kan vintern komma. Inte för att jag vill det (jag hatar snö och kyla), men för att den alltid kommer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar