2014-11-06

Upp amaryllis

amaryllis
Foto: ©nini.tjader.2014
När jag var inne i stan i måndags köpte jag en amaryllis hos Blomsterlandet på Sveavägen. Komplett med skylt och odlingsanvisningar. Dag ett sätter man den med örterna ner i ett glas med vatten för att väcka rötterna. Så ska den stå i ett dygn.

amaryllis
Foto: ©nini.tjader.2014
De hade extrapris på den här sorten. SEK 69,90 istf SEK 99. Det är en vitblommande amaryllis vid namn Alfresco. Kan få tredubbla blommor.

amaryllis, odlingsinstruktion
Foto: ©nini.tjader.2014
Dag två, dvs onsdag 2014-11-05, tog jag fram det som behövdes för planteringen.

Foto: ©nini.tjader.2014
Leca-kulor, markväv för att lägga längst ner i botten på krukan så leca-kulorna inte ramlar ur, kruka med hål i botten, ytterkruka och vanlig blomjord.

amaryllis, amaryllis alfresco
2014-11-05 Foto: ©nini.tjader.2014
Nu är den planterad och vattnad. Det blev en orange ytterkruka eftersom den röda jag brukat ha till mina årliga amaryllis tyvärr gick i golvet och gick sönder förra säsongen. Men det funkar ju med en orange ytterkruka eftersom blomman blir vit.

Notera den mycket lilla gröna toppen högst upp på löken. Nu är det bara att vänta och se och hoppas på en pampig blomma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar