2014-12-04

Årets sista mynta – te och mojito

mynta
Foto: ©nini.tjader.2014
För ett tag sedan skördade jag årets sista mynta. Lite grov, men helt OK.
Så vad gör jag med myntan?
Jag fryser in bladen som de är i små plastaskar.
Vad använder jag den till sen?
För det mesta i te. Tar fram så mycket som behövs till en stor kopp te och lägger in i en större tekula som jag lägger i tekoppen direkt från frysen.

mynta, te
mynta, te
Foto: ©nini.tjader.2014
I tesilen ett svart te utan smaksättning.

Vad mer kan man använda fryst mynta till? Jo till att göra mojito-drink förståss.

Bilden lånad från internet.
Hur gör man mojitos? Här ett recept jag lånat från ICA.se

rom
Vit rom. Foto: ©nini.tjader.2014
Portioner: 1 glas
några kvistar färsk mynta
2 cl pressad limejuice
2 cl sockerlag
4 cl vit rom
sodavatten

Garnering
1 myntakvist


Så här gör du

  • Muddla (krossa i mortel) några kvistar färsk mynta med pressad limejuice, sockerlag och vit rom.


  • Fyll upp glaset med sodavatten och lägg i isbitar. Garnera med en myntakvist.

  • Tips
    Sockerlag gör man genom att lösa upp 1 dl socker i 2 dl kokande vatten. Låt svalna.


     #blogg24
    #blogg24 – 4/24

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar