2015-01-12

Besök i kryddskåpet

kryddskåp, kryddor
Foto: ©nini.tjader.2015
Det här är mitt kryddskåp plus de kryddor som bor på köksfläkten och är framme jämt för att de används i princip jämt. Det är gurkmeja, torkad dill, vitpeppar, mejram, oregano, timjan och basilika. Där står även de flytande kryddåserna, som Worcestershiresås, Oystersås, Smokey Hickory grillsås, flytande honung och en sojasås. Närmast spisen, salt och två sorters svartpeppar i storförpackning. På översta hyllan i kryddskåpet finns två vaser, tre mortlar och en burk med torkad lavendel. Vaserna borde kanske stå någon annanstans…

kryddskåp, kryddor
Foto: ©nini.tjader.2015
I kryddskåpet finns en salig blandning av både tomma burkar och diverse kryddor. Ingen särskild ordning… Det är storleken på burkarna och platsen mellan hyllplanen som avgjort vad som står var.

kryddskåp, kryddor
Foto: ©nini.tjader.2015
Här finns även två karaffer, en sockerströare och en lattevisp…

kryddskåp, kryddor
Foto: ©nini.tjader.2015
En del av mina kryddor är egenodlade och torkade, andra kanske lite mer ovanliga.

kumminpulver
Foto: ©nini.tjader.2015
Jeera Powder/Cumin Powder använder jag i den grillolja jag använder till nästan allt jag grillar oavsett om det är kyckling eller nötkött, men inte till fisk. Jätteburk vars innehåll jag fick sänt till mig från Manchester, U.K. Förhoppningsvis hittar jag något motsvarande när den här tar slut. Typisk i mat från Mellanöstern.

Min grillolja (alltid olivolja + pressad citron) till kött och/eller kyckling innehåller alltid cumin pulver, sumak, salt, finmalen svartpeppar och ibland någon vanlig grön örtkrydda typ rosmarin eller timjan.

sumak
Foto: ©nini.tjader.2015
Sumak är också en av mina favoriter i grilloljor (men ej till fisk). Just den här är köpt i Särholmen hos Munirs livs som har en hel del kryddor från Mellanöstern att välja bland. Just den här smakar dock helt annorlunda än den jag hade tidigare som jag fått skickad till mig från Israel. Just den här sumaken (se nedan) är väldigt röd och betydligt grövre än min tidigare. Verkar som det finns olika sorters sumak.

sumak
Foto: ©nini.tjader.2015
Foto: ©nini.tjader.2014
En annan obligatorisk krydda i grillolja är paprikapulver. Här en ungersk sort som jag fick i tygpåsar. Inte mycket kvar av den nu så måste hitta ett alternativ som är lika bra.

rosmarin
Foto: ©nini.tjader.2014
Egenodlad och torkad rosmarin. Använder jag krossad på grillad fisk och ibland även på grillat nötkött.

oregano
Foto: ©ninitjader.2015
Egenodlad och torkad oregano. Men förpackad i köpe-burk. Jag är storförbrukare av oregano (till diverse grekiska maträtter och till vegetarisk lasagne) så den jag odlar själv räcker aldrig hela året så när jag köper blir det den största Santa Maria burken som jag sen återanvänder till min egen oregano.

kanel
Foto: ©nini.tjader.2015
Kanel använder jag dels på mannagrynsgröt, dels i grekiska köttfärsrätter. Köper alltid största burken.

mynta
Foto: ©nini.tjader.2015
Torkad mynta. Använder jag i vissa köttfärsrätter.

lagerblad
Foto: ©nini.tjader.2015
 Torkade, grekiska lagerblad. Smular jag över den grekiska köttfärsrätten Soutsokakia.

chilipulver
Foto: ©nini.tjader.2015
Chili pulver förståss. Till diverse kötträtter mest.

currypulver
Foto: ©nini.tjader.2015
Curry pulver till curry-rätter och/eller andra indiska rätter där det passar. Och det ska vara starkt curry pulver… ingen mesig sort.

Till fisk som ska grillas mortlar jag timjan, basilika, rosmarin och har i olivolja med citron, salt och svartpeppar.

2 kommentarer:

  1. Sumak fick jag av vänner som varit i Turkiet, väldigt mycket mer smak än den jag köpt på Willys. På Orienthuset fann jag dock en som är nästan lika bra.
    Kanel är jag ännu inte riktigt vän med i maten, men det ska nog bli bättring där.
    Citrongräs brukar jag ha i en tesil i grytor, det är så trist att få mellan tänderna, men ger så god smak. Spiskummin är så användbart till mycket, precis som lagerblad.
    För övrigt gillar jag grön curry mer än röd, fast jag har inte satt mig in i vad som är den största skillnaden mellan dem, egentligen.
    Kul läsning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den sumak jag har nu är lite för syrlig. Man får då ta mindre citron i grilloljan.
      Kanel är jättegott i köttfärsrätter, särskilt de grekiska varianterna. Man känner inte smaken av den, den bara fördjupar smaken rent allmänt.
      Citrongräs har jag aldrig använt. Dags att prova kanske.
      Spiskummin är jämförbart med mitt jeera powder och ganska lika trots att den ena är från indien (såvitt jag vet) och den andra från Mellanöstern.
      Grön curry har jag bara provat i form av den grytbas från Mrs Cheng som finns på ICA och det är jättegott och precis lagom starkt (jag gillar starkt).
      Det är kul med kryddor.

      Radera