2015-01-29

I mitt sovrumsfönster

Foto: ©nini.tjader.2015
Det här är mitt sovrumsfönster. Trångt fönster med smal fönsterbräda av marmor. Jag utökar den med en Malm byrå för att få rum med fler blommor. Jag vet. jag borde köpa glasskivan att lägga ovanpå byrån för att den inte ska förstöras av eventuellt vatten. Det har inte blivit av än eftersom den är lite svår att frakta under armen på bussen.

I fönstret hänger två dekorationer på gardinskenan. Dels den fatmas hand närmast i färgat glas och metall, som jag köpte i Tel Aviv på konstmarkanden bakom Shuk Ha Carmel för den del år sedan, dels en rund, blå keramiksak med tofsar av kamelhår som jag köpte i Turkiet en gång i tiden.

Foto: ©nini.tjader.2015
Antalet blommor har blivit färre över vintern. Under en period stod här även ett par pelargoner men de klarade inte av ljusförhållandena och blev så fula så jag gav upp och slängde dem. Då var det väldigt fullt här…

Foto: ©nini.tjader.2015
Den här kaktusen har jag haft i många år. Den växer. Då och då blommar den.

Foto: ©nini.tjader.2015
Det här är en av tre Saint Paulior, den mörklila. Den får blommor i mitten av plantan, somi en liten bukett. Saint Pauliorna har fått flytta hit från köksfönstren. De trivs bättre här för att det är mörkare än i köksfönstren. Just den här ska flyttas till byrån för att inte stå mitt i solen när det blir mer vår. Sol gillar den inte.

Foto: ©nini.tjader.2015
I sovrumsfönstret står även mitt nyaste olivträd. Det köpte jag på Ikea när de tillfälligt hade olivträd och jag trodde att mitt gamla, nerklippta, olivträd kanske inte skulle överleva (ingen fara, det överlever). Det tappar blad så här års, men de kommer igen längre fram på året.

Foto: ©nini.tjader.2015
På byrån står min äldsta Saint Paulia. Den har blå blommor och blommar ofta och mycket. Just nu borde de kanske planteras om för de två plantorna har fått stam och rymmer nästan ur krukan. Alternativt fyller jag bara på med mer jord. Saint Paulior har ju nästan inga rötter så man får vara försiktig med dem. Grannens Gustav (katt) gillar att trycka sig mot just den här så den lever lite farligt.

Foto: ©nini.tjader.2015
Bredvid den, också på byrån, finns min vit-blommande Saint Paulia. Det tråkiga med den är att den får gula blad rätt länge innan bladen går att ta bort (jag tar inte bort dem förrän de vissnat helt). Blommorna är bara vackra just när de slagit ut och är vita. Sen får de bruna kanter och ser mindre kul ut. Plantan växer lite underligt och är nu tre ganska stora enheter i krukan. Just nu är det inte blomnings-säsong.

Foto: ©nini.tjader.2015
Bakom Saint Pauiorna står min stora novemberkaktus, upphöjd på en upp-och-nervänd kruka med en vid ytterkruka som blomfat. Behövs när man vattnar eftersom vattnet rinner rakt igenom och svämmar öve om det är ett vanligt fat. Det tar ett tag innan den suger upp det vatten man vattnat med. Över vintern har den tappat en del grenar och blivit lite mindre. Men det gör inget. Det kommer nytt.

Foto: ©nini.tjader.2015
Novemberkaktusen – som blommar i maj och augusti/september – bor utomhus på uteplatsen under den varma säsongen. Det trivs den med. Även olivträdet bor utomhus då.

Foto: ©nini.tjader.2015
Bakom olivträdet, bakom gardinen står en stor och taggig kaktus som knappt syns just nu. Den kommer att synas bättre när olivträdet senare flyttar ut. Det är rätt bra att ha den där den står nu eftersom grannens Gustav (katt) gärna både biter i den och trycker sig mot den… den blir alldeles lurvig av röda katthår när han varit på besök och kommit i närheten av den.

Foto: ©nini.tjader.2015
I vasen ovan förvarar jag färgglada, konstgjorda blommor. Vasen har varit pappas. Förr gillade jag den inte, men jag har ändrat mig. Idag gillar jag den. De konstgjorda blommorna växlar jag efter årstid i en vas inne i badrummet – där kan man inte ha levande växter eftersom det inte finns något ljusinsläpp där. Resten av året står de i den här vasen och är färgklick. Vasen står ovanpå två Malm sängbords-byråer som står ovanpå varandra. Jag har ju inte plats i sovrummet för sängbord. Så det blev en hög byrå av dem när jag flyttade in för drygt fem år sedan. Här står just nu även Ikeas svarta fårskinnsklädda (fuskskinn) dalahäst, och ett antal akvarellpenslar.

Utanför sovrumsfönstret finns bullerplanket. Men det tänker jag aldrig på. Jag ser blommorna… ;). Genom det här fönstret ser jag också min odlingskrage, en av fågelfrö-automaterna och en av kryddodlingarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar