2015-01-04

Radiokaka

kokbok, sjusorterskakor
Foto. ©nini.tjader.2015

Nu på morgonen hörde jag på radio (P4 Radio Stockholm) någon säga att den s.k. radiokakan inte fanns i boken "Sju sorters kakor" förrän någon gång på 80-talet. Tänkte, att nu är de ute och cyklar. Jag har boken "Sju sorters kakor", tryckår 1949, ärvd från mamma. Så jag kollade.

Foto: ©nini.tjader.2015
På sidan 20 i ovan bok hittar jag också receptet på radiokaka, enligt ICA-förlaget 1949. Lite roligt med stavningen på kokos (cocos) och kex (käx). I tidsmässigt senare recept används blockchoklad.

radiokaka, iskaka
Foto. ©nini.tjader.2015
Hur såg kakan ut och hur smakade den? Jo ungefär så här såg den ut.

radiokaka
Bilden lånad från internet.
Var den god? Inte som jag minns det. Lite stabbig och torr. Jättesöt. Mastig. En bit, sen var man mätt, är hur jag minns den.

Kuriosa: På engelska heter kakan "Hedgehog Slice" enligt Wikipedia. Vad nu en igelkott har med saken att göra…

Googla på "radiokaka" så hittar du fler recept. Att den inte skulle ha funnits i "Sju sorters kakor" förrän på 80-talet är i alla fall fel. Här är ICA-kurirens mer nutida recept.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar