2015-02-13

Snö och tö

frost
Inne i en busskur. Foto: ©nini.tjader.2015
Jag gillar definitivt varken vinter eller snö.
Men jag kan hålla med om att man ibland kan få rätt intressanta bilder där snö och vinter ingår.

snö
Stolarna på uteplatsen. Foto: ©nini.tjader.2015
Det här – ovan – var förra veckan. Nu har all snö töat bort från stolarna och räcket. Jag kommer nu åt att ta bort slingan med plastgranris och stjärnor från räcket.

koltrasthona
Koltrasthona. Foto: ©nini.tjader.2015
Har inte sett till koltrasthonan på ett tag. Undrar vart hon tagit vägen?

vinterhimmel
På andra sidan vägen. Foto: ©nini.tjader.2015
Håll ett öga på himlen vid solnedgång så här års. Himlen har de mest fantastiska färger.

vinterhimmel
Utanför min uteplats. Foto: ©nini.tjader.2015
Flera gånger den senaste veckan när jag suttit på bussen på väg hem och det varit eftermiddag vid solnedgångsdags, har jag sett de mest fantastiska himlar som jag inte haft möjlighet att föreviga. Den ovan fanns dock rakt utanför min dörr ut till uteplatsen härom dagen.

storvretsparken
Storvretsparken. Foto: ©nini.tjader.2015
Trots att det töat rätt ordentligt de sista dagarna så fanns det häromdagen fortfarande så här mycket snö kvar i Storvretsparken.

tumba station
På perrongen Tumba Station. Foto: ©nini.tjader.2015
Och så här såg det ut på perrongen på Tumba Station så sent som igår. Snö-is-grus som förenats.

Än är det långt till våren, värmen, vårblommorna… även om mitt flöde på FaceBook fylls av krokus och andra vårblommor som redan blommar i Skåne och frö-företagen absolut vill pracka på mig diverse fröer och plantor. Här i Tumba är vårblommorna fortfarande täckta av snö. Och fröså någonting kommer jag definitivt inte att göra i år annat än direkt i jorden när det blir så pass varmt att det blir möjligt. Jag har aldrig någonsin lyckats med förodling inomhus.

Lite sol, värme och sommar skulle sitta bra… Jag är ingen vintermänniska

sommar
Sommar. Akvarell av Nini Tjäder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar