2015-03-14

Belysning över badrumsskåp

skåpbelysning
Foto med iPhone 5S: ©nini.tjader.2015
Det började med att lysrören ovanför badrumsskåpet slutade fungera efter att under en längre tid haft svårt att tändas. Inköpte två lysrör och två nya glimtändare. Sedan jag flyttade hit har jag bara bytt lysrör en gång tidigare i armaturen ovanför badrumsskåpet och jag var beredd på hur bökigt det är.

Man måste nämligen ta loss hela armaturen, och skivan framför lysrören, för att alls kunna sätta dit lysrören. De sitter så idiotiskt placerade att det är svårt att annars få dit dem. Armaturen är gjord av Samhall…

Gjorde mitt bästa, vilket resulterade i att en av sladdarna (det finns tre stycken) som kommer ut ur ett hål i väggen och går in i armaturen, lossnade från armaturen. Avbröt isättningen av nya lösrör. Och bad om hjälp av granne som tidigare varit föreningens handyman. Då lyckades vi a) spräcka det över glaset på armaturen, b) blåsa en fas-propp ute i skåpet i farstun så det blev strömlöst i halva lägenheten. Då monterade vi ner armaturen eftersom den blivit oanvändbar och satte isolertejp på ändarna på de tre lösa sladdarna som kommer ut ur väggen.

Efter att vi hittat det vad som förorsakade strömlösheten, och satt i ny fas-propp i elskåpet i farstun, och elen var tillbaka, började jag fundera på vad som kunde ersätta armaturen. Jag blev också av med badrummets enda eluttag eftersom det satt i armaturen.

Att köpa en ny armatur – och hitta en elektriker för inkoppling av elen i den – kostar lika mycket som ett nytt badrumsskåp, med färdig belysning i.

Helst skulle jag inte behöva byta badrumsskåpet eftersom det inte är något som helst fel på det. Utom att det inte har varken belysning eller eluttag längre eftersom de satt i armaturen. Vill ju undvika nya hål i kaklet. Även då antar jag att jag behöver hjälp att koppla skåpet till elen.

Ett av problemen med att bara köpa ny belysning är att utrymmet ovanför skåpet är så litet. Nämligen bara 7 cm. Det går ju inte att skruva fast någonting ovanpå skåpet utan att man tar ner skåpet först…

badrumsskåp
Badrumsskåpet utan belysning. Foto med iPhone 5S: ©nini.tjader.2015
Med skarvsladd från klädkammaren, som ligger vägg i vägg med badrummet, går det att använda hårtorken inne i badrummet framför speglarna i badrumsskåpet. Men det är mörkt utan belysning ovanför speglarna… Trots bra takbelysning räcker det inte riktigt. Det finns inga fönster i mitt badrum – vilket också är ett problem när man ska hantera elsladdarna till armaturen. Stänger man av elen till badrumsbelysningen så blir det ganska mörkt…

Verkar som att bästa lösningen trots allt är ett helt nytt badrumsskåp, med bra belysning i från början och inklusive eluttag. Undrar om uppsättning på väggen ingår i Bauhaus monteringsservice? Det här är en av nackdelarna med att bo i bostadsrättsförening… man måste fixa allt sånt här själv. Suck.

1 kommentar:

  1. Det borde gå att bygga om din överbyggnad till skåpet med insatser till att sätta in vanliga päronlamor finns i 5-6w Led så redan 2 lyser upp riktigt bra och jag vet för det är jut detta som jag har i min spisfläkt och jag har ett "strålande" ljus över spisen...! Du kan nog behöva borra och pilla men kan du därefter leva ett liv med utbyttbara päronlampor så är det värt det alla dagar i veckan!

    SvaraRadera