2015-03-02

Dyra gardinstänger

gardiner, gardinstänger
Foto: ©nini.tjader.2015

I förra veckan köpte jag nya gardinstänger, 2 stycken och 2 stycken fästen för dubbla stänger. Vita, istället för de svarta jag tidigare haft. Svarta fungerar inte så bra med mörkblå väggar.

Först handlade jag desamma hos Ikea. Men det fungerade verkligen inte bra. Upphängningsskenan för stängerna gick helt enkelt inte ner i de befintliga fästena på väggen som är vanliga av Kirsch-modell, redan från början vita. Ikea har sina egna mått på saker och ting… Och jag tänkte verkligen inte börja borra nya hål i betongen för att kunna få dit Ikeas upphängning.

Förväntade mig att jag åtminstone skulle kunna använda Ikeas stänger… Men nej, Ikea har sina egna mått till och med på gardinstänger. Tjockare stänger. De gick inte att lägga i dubbelfästet för stänger.

Tillbaka till Ikea och återlämnade allting som hade med stängerna att göra.
Sen gick jag till Hemtex i Heron City för att hitta rätt sort.

gardiner, gardinstänger
Foto: ©nini.tjader.2015
Jodå Hemtex hade. Båda dubbel-grejen för stängerna och stänger. Jag ville ha enklast möjliga stänger, med enklast möjliga änd-stopp. Expediten tog fram och jag accepterade. Tyckte de var helt OK.

Blev smått chockad när jag skulle betala…
Två gardingstänger och två dubbel-upphängnings-grejer gick på SEK 756:- !!!!!
Stängerna kostade SEK 279 styck och dubbel-grejorna SEK 99 styck. Dyrt sa jag. Ja, men det är kvalitet sa expediten… Det var bara att betala. Jag SKULLE ju ha vita gardinstänger… När inte Ikeas fungerar, vad gör man då?

Två dagar senare påpekar grannen att Hemtex har vita gardinstänger i rätt längd, utdragbara, för 99 kronor styck, inkl runda änd-knoppar och enkla hänganslutningar… Var in och tittade på dem hos Hemtex i Tumba och konstaterade att de såg helt OK ut (hur stor skillnad kan det vara mellan vita gardinstänger och vita gardinstänger?). De billigare är dock något tunnare än de jag köpte.

Känner mig lite lurad. Expediten hos Hemtex i Heron City kunde väl ha visat de billigare och gett mig valet när jag sa att jag ville ha enklaste sort? Mitt enda krav var ju att de skulle vara vita, enkla och att jag behövde dubbel-upphäng till dem. Men nej, hon ville väl sälja dyrt…

Får trösta mig med att de jag köpte troligen är stadigare än de billigare stängerna och förhoppningsvis håller bättre även om jag skulle hänga på tyngre gardiner… Kvalitet som hon sa expediten.

gardiner, gardinstänger
Foto. ©nini.tjader.2015

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar