2015-03-20

Kladdkaka

kladdkaka
Kladdkaka. Foto:©nini.tjader.2015

Kladdkaka

Jag gjorde kladdkaka för andra gången i livet häromdagen. Den första jag gjorde för ett tag sen blev alldeles rinnig och innehöll smält 70%-ig choklad. Den här gången ville jag prova med kakao-pulver. Det var betydligt enklare och blev väldigt mycket bättre. Minst lika bra som Frödinges frysta var det någon som sa…
Tänk på att värmen gör att kakan stelnar lite mer efter att den tagits ur ugnen.

Ingredienser

150 gram smör
3 normalstora ägg
3 dl strösocker
2 dl vetemjöl
1 dl kakao (jag använde en sort som heter Cancao från Canderel och är osötad och innehåller 50% kakao)
1/2 msk vaniljsocker
2 krm salt

kladdkaka
Kladdkaka. Foto. ©nini.tjader.2015

Gör så här:

• Sätt ugnen på 175°
• Smält smöret
• Rör ihop ägg och socker i en bunke
• Blanda de torra ingredienserna i en annan bunke och rör ner ägg- &sockersmeten i den tillsammans med det smälta smöret.
• Smöra och bröa en form med löstagbar kant, ca 24 cm.
• Häll den färdigblandade smeten i formen.
• Grädda i mitten av ugnen cirka 17–20 minuter tills kakan är torr på ytan men fortfarande känns lite lös i mitten. I min ugn (som är lite trött) tog det hela 25 minuter… Så lång tid ska det normalt inte behöva ta.
• Låt kakan svalna.

Servera med vispad grädde eller vaniljglass och lite hallon (går bra med tinade).

Kladdkaka. Foto: ©nini.tjader.2015

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar