2015-07-25

Dags för vinbär

redcurrants, röda_vinbär
Röda vinbär. Foto: ©nini.tjader.2015
Nu är vinbären mogna och klara för plockning (i alla fall här i Stockholms-området). Både de svarta och de röda vinbären.

redcurrants, röda_vinbär
Röda vinbär. Foto: ©nini.tjader.2015
Föreningen har gamla buskar som är fria att plocka från för alla i föreningen. De är troligen planterade runt samma tid som området byggdes, vilket var 1985.

blackcurrants, svarta_vinbär
Svarta vinbär. Foto: ©nini.tjader.2015
Grannen och jag har också två gemensamma buskar med svarta vinbär som bara är våra. De ger dock så lite bär än att det nästan är löjligt.

blackcurrants, svarta_vinbär
Svarta vinbär. Foto: ©nini.tjader.2015
Jag gillar både de svarta och de röda vinbären.
Men det gäller att hålla sig framme när de väl mognat så man får chansen att plocka. Ena dagen är de inte riktigt mogna, sen plötsligt är de det.

blackcurrants, svarta_vinbär
Två liter svarta vinbär. Foto: ©nini.tjader.2015
I veckan plockade jag. Först två liter svarta vinbär.

redcurrants, röda_vinbär
Två liter röda vinbär. Foto: ©nini.tjader.2015
Igår plockade jag två liter röda vinbär.
Samtliga bär är nu i frysen.

Vad gör jag med dem?
Dels använder jag dem i frukost-smoothies. ( En halv banan, ett halvt äpple, bär så många man vill ha, en msk linfrö, 1,5 dl vaniljyoghurt och ett mått nyponpulver).
Dels är det ruggigt gott med röda vinbär på vaniljglass. Kombon surt och sött blir helt suverän.
Dels använder jag dem i bärkaka. Recept här.
Man kan förståss också göra marmelad och/eller sylt på dem, och saft. Men det använder jag så lite så det blir mest till smoothies och bärkaka och tillbehör till glass.

blackcurrants, svarta_vinbär
Svarta vinbär. Foto: ©nini.tjader.2015
Om det finns bär kvar i nästa vecka plockar jag kanske fler. Men just nu får jag inte rum med fler i min lilla frys. Ska jag plocka fler måste jag göra något med dem direkt.

redcurrants, röda_vinbär
Röda vinbär. Foto: ©nini.tjader.2015

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar