2015-08-13

Ätbart, egenodlat

tomater
Tomater Totem Foto: ©nini.tjader.2015
Att odla ätbart utomhus under sommarsäsongen är både kul, och frustrerande. Mina tomater (av sorten Totem) har levererat och fortsätter leverera. Hitintills 15 stycken som plockats och ätits upp. Jättegoda. Flera på G. Grannen har samma sort men de trivs inte lika bra. Mer sol och mer skyddat hos mig.

ruccola
Ruccola. Foto: ©nini.tjader.2015
Det här ska föreställa ruccola sallad. Frösådd utomhus i kruka. Växer alldeles för snabbt. Hinner inte äta upp den. Har nu passerat bäst före och tänker börja blomma… Hade frö kvar sen förra året, därför sådde jag. Samma problem förra året… hann inte äta upp den innan den blivit trådig och börjat blomma. Ska inte odla det någon mer gång.

blåbär
Blåbär. Foto: ©nini.tjader.2015
Jag har två blåbärsbuskar, olika sorter. Man ska ha det sägs det för att det ska bli några blåbär. Det här är tredje året. Första fick jag cirka 10 blåbär, andra inga alls och i år, cirka 25. Ätbara men… Jag tror buskarna behöver flyttas till en soligare plats än där de står. Mirabelleträdet som står i närheten tar all näring och allt vatten ur jorden och allt ljus från solen.

odlingsboxen
Odlingsboxen. Foto: ©nini.tjader.2015
Det som växer i odlingsboxen bakom min uteplats växer inte särskilt bra i år. Särskilt inte det frösådda. Bilden ovan togs för ett par dagar sedan. I nedre vänstra hörnet ängssyra som växer hyfsat. Till höger om den persilja, färdig planta, som växer hyfsat men är alldeles för ljusgrön. Bakom persiljan frösådda polkabetor… kommer inte att bli något. Till vänster om dem frösådd romansallad. Den kommer, men är väldigt sen och väldigt liten jämfört med hur det blev förra året. Ovanför romansalladen mangold. Frösådd. Jättesen. Jätteliten… Blir inte mycket av den. Till höger om den citronmeliss från färdig planta. Den växer hyfsat, särskilt den senaste veckan. I hörnen växer ringblommor. Inte heller de kommer särskilt bra. Ingen bra sommar för frösått. Nästa år ska jag inte fröså.

chili
Chili. Foto: ©nini.tjader.2015
Jag har tre olika sorters chili-plantor. Det här är den som kommer bäst. Färdig planta från Blomsterlandet, inte frösådd. Har en frösådd med frön från Ikea också, och den kommer fint. Första frukterna har visat sig.

örter
Örter. Foto: ©nini.tjader.2015
I närheten av odlingsboxen har jag en örtodling (eller vad man ska kalla det). Till vänster persilja och bakom den två olika sorters timjan, vanlig och citrontimjan. Sen en enrom samling marockansk mynta… Bakom den, som inte syns på bild, finns det en rugge gräslök som det är tveksamt om den överlever. Men mynta har jag ingen brist på.

örter
Öeter. Foto: ©nini.tjader.2015
Här är örtodlingen ur en annan vinkel.

kryddor
Kryddor. Foto: ©nini.tjader.2015
På uteplatsen, på ryggstödet till bänken, har jag ett par krukor med kryddväxter. Basilika, timjan, rosemarin.

oregano
Oregano. Foto: ©nini.tjader.2015
Precis utanför uteplatsen har jag en kruka med oregano. Den skördade jag häromdagen och hängde upp för torkning inne i klädkammaren där det är torrt och mörkt. Så nu är den het nedklippt. Med lite tur hinner den producera en omgång till för torkning innan det blir för kallt. Plantan kommer från ICA Maxi och var nog tänkt för inomhusodling. Funkar bra ute också.

salladsärtor
Salladsärtor 2015-08-01. Foto: ©nini.tjader.2015
Jag har påbörjat en till odling av salladsärtor (eftersom ajg hade ärtor kvar att så). Så här såg den ut den 1 augusti. Nu är de cirka 10 cm större. De i baljan har jag ätit upp men det kommer nya blommor där så det blir fler salladsärtor också där så småningom.

basilika
Röd basilika. Foto:©nini.tjader.2015
Den röda vietnamesiska basilikan antar jag att man också kan äta. Jag odlar den mest för humlornas och binas skull. De älskar blommorna.Ska testa att äta bladen nästa gång jag gör sallad.

mirabeller
Mirabeller. Foto: ©nini.tjader.2015
Och mirabeller, som är en plommonliknande frukt, blir det mycket av i år. Träden är tunga av frukt. Inte riktigt klara än, men snart så. En eller två veckor till. De ska bli gula innan man skördar dem. Jag brukar göra sylt av dem.

dragon
Fransk dragon. Foto: ©nini.tjader.2015
Den franska dragonen behöver flyttas ut på friland och har blivit tillräckligt stor att börja skördas. Vet att man kan göra bearnaisesås av den, men har hört att man även kan ha den i sallad. Har aldrig tidigare haft dragon.

krasse

krasse, tagetes
Krasse och tagetes. Foto: ©nini.tjader.2015
Krasse och tagetes har vi också gott om. Kan man äta dem? Krasse vet jag att folk använder i sallad. Borde kanske prova…


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar