2015-08-27

I år blommar hortensian

hortensia, hydrangea
Hortensia, så här började det i år. Foto: ©nini.tjader.2015
Jag har en hortensia, en helt vanlig hortensia. En sån som jag för ett antal år sedan köpte i kruka hos Plantagen. Hade den då i kruka hela sommaren och den blommade fint. När sommaren var slut grävde jag ner den i ena rabatten vid entrén till uteplatsen. Nästa år fick den en mycket liten blomma, sent på året, som aldrig slog ut. Året efter det fick den ingen blomma alls. Men den var grön och fin.

Liksom förra året så diskuterade grannen och jag i våras om de skulle klippas efter vintern eller inte. Vi kom fram till att nej, inte klippa ner dem annat än de grenar som var helt döda. Vi har olika sorters hortensia men vi beslöt båda att låta dem vara i år och se vad som hände.

hortensia, hydrangea
Hortensia. Se blomanlaget. Foto:©nini.tjader.2015
Grannens betydligt större hortensia av annan sort har fått massor av vita blom-bollar. Min fick två blomanlag som långsamt utvecklats.

hortensia, hydrangea

hortensia, hydrangea

Den ena började visa färg ganska snart. Den andra väntade lite med det.

hortensia, hydrangea

hortensia, hydrangea

När jag köpte dem var de röda. Riktigt röda. Men nu blev de röd-lila. Jag vet att det har med jordmånen att göra. Men jag minns inte vilken sorts jord som ger vilken färg. Man kan säkert googla på det.

hortensia, hydrangea
Hortensia. Foto: ©nini.tjader.2015
Hortensian är en intressant blomma. Titta nära på den vid tillfälle. De stora yttre blombladen är egentligen inte blomblad och inte blomman. Det är den där lilla knoppen i mitten av den som är den egentliga blomman.

hortensia, hydrangea

hortensia, hydrangea

Här, på de två bilderna ovan, ser man tydligt den lilla  blå knoppen och blomman i mitten av det som ser ut som stora kronblad. Båda blommorna är fullt utslagna nu. Blå-röd-lila blev de. Redan i ett tidigare stadium kunde man se de små blå blommorna i mitten.

hortensia, hydrangea
Foto. ©nini.tjader.2015
Så här, nedan, ser den ut i sitt sammanhang.

Busken har blivit betydligt större än tidigare år, men det är ingen jättestor buske. Helt klart har alla hortensior i området gillat årets sommarväder och det myckna regnandet. Mycket vatten vill de ha. I våras gav vi dem också något som Plantagen kallade hortensiajord. Inte vet jag på vilket sätt den skulle vara annorlunda än vanlig plantjord… Men både min hortensia och grannens är fina i år.

hortensia
Hortensia 2015-08-26. Foto: ©nini.tjader.2015

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar