2015-08-16

Lummigt och grönt

Trädgården. Foto: ©nini.tjader.2015
Lummigare och grönare blir det inte.
Så här i mitten av augusti ser man att grönskan börjar ändra färg och tappa sin friskhet. Hösten närmar sig – men den är inte här än. Det blev ju nyss varmt och soligt.

Rabatt. Foto: ©nini.tjader.2015
Den stora, nya rabatten fick lite väl många krasse… I varierande färger. Fina, men de tar över och övriga växter i den här rabatten försvinner nästan under krassen. Det var oväntat. Använde förra årets frön för att jag hade kvar av dem och det var lite tomt runt kanterna av den här rabatten. De höga tagetes har också blivit väldigt stora.

Lite bildvuxet kanske… Foto: ©nini.tjader.2015
Katternas gräs-snår ser i år betydligt bättre ut än förra året. Förra året var det delvis nertrampat av fasadmålarna. I år är det OK, när det inte ösregnat på prydnadsgräset som då lägger sig. Här under gillar Gustav att ligga och sova.

Gustav sover under gräset- Foto: ©nini.tjader.2015

Trädgården. Foto: ©nini.tjader.2015
Jag har tre astilbe. Två vita och en rosa. De har aldrig tidigare varit större. Egentligen skulle det varit en vit, en röd och en rosa. Det var vad som stod på påsen för knölarna när jag köpte dem. Men så blev det inte.

Hostor. Foto: ©nini.tjader.2015
De två hostorna i rabatten mellan uteplatsen och bullerstaketet är också stora i år. Antar att det beror på det myckna regnandet. Mina höstanemoner har nästan försvunnit under hostorna. Förhoppningsvis tar de sig upp där trots allt.

Bakre delen av trädgården. Foto. ©nini.tjader.2015
Mina två kaprifoler som hänger på uteplatsens räcke, är också större än någonsin. Men första omgången blommor på dem torkade ihop utan att riktigt slå ut. Nu har den börjat om igen.

Kaprifol i augusti. Foto: ©nini.tjader.2015
Började tro att kaprifolen fått någon konstig sjukdom på grund av de ihoptorkade, svrtnade blommorna, men nu verkar den Ok igen.

Viloplats. Foto. ©nini.tjader.2015
Solsängen på gräsmattan har använts väldigt lite i år. Egentligen bara den senaste veckan. En skön viloplats, lite i skymundan från parkeringen.

Vid ingången från trädgården. Foto: ©nini.tjader.2015
Rabatten vid ingången från trädgården är den som är soligast och torrast. Men nu har jag lyckats med växturvalet där och de växter som finns där mår bra och trivs. Har experimentart med mycket över de senaste åren och mycket har dött på vägen. Men det här fungerar. Med undantag av att mördarsniglarna – nya för i år – äter upp bladen (men inte blommorna) på de låga tagetes som växer här.

Foto: ©nini.tjader.2015
Rabatten på andra sidan vid ingången från trädgården fungerar också nu. Vänyar fortfarande på att den nya flox som finns bakom lyktan ska visa blomämnen. Hortensian i förgrunden är i år större än tidigare och har två blommor på G. Röd-lila blommor. Det var två år sen sist. De har blivit betydligt större sen jag tog den här bilden. Stjärnflockan mellan hortensian och floxen har både blommat ut och börjat om igen. Just nu slår nya blommor ut på den.

Trädgården. Foto: ©nini.tjader.2015
Grillen fick en nya Ikea-påse som skydd för ett tag sen. En jättegammal gul modell. Nej, jag har inte snott den. En gång i tiden var de påsar man köpte hos Ikea faktiskt gula. Har två kvar. Den här som är grillskydd, och en till som jag stoppar återvinnings-kartonger i. Har jag använt grillen i år? Nej. Inte en enda gång än. När regnet öser ned vill i varje fall inte jag grilla.
Grillen i gult. Foto: ©nini.tjader.2015
Mirabelleträdet. Foto: ©nini.tjader.2015
Mirabelleträdet är större än någonsin och har väldigt mycket frukt i år. Frukten syns inte riktigt på bilden eftersom den fortfarande var helt grön när bilden togs. På de senaste dagarna har de börjat mogna och skifta mot gult. När de är helt gula är de klara och kan plockas. Just nu tynger de ner trädet och gör det svårt att ta sig förbi. Man får gå väldigt böjd. När frukten är klar och skördats ska vi klippa trädet.

Nedan rabatten utanför min uteplats med tre lådor med röda pelargoner, och de tre astilbe när de blommade som bäst. Mellan astilben och hostorna finns ett stort bestånd med rudbeckia. De har inte slagit ut än men de kommer inom kort. Det sneda, sterila äppelträdet som växer in mot uteplatsen klipper jag varje sensommar/höst. Det är snart dags igen.

Det är inte mycket plats där mellan uteplatsen och bullerstaketet, men det räcker för en rabatt som gillar skugga. Allt kommer lite senare där, men med rätt växter fungerar det. När jag flyttade hit växte det vresrosor hela vägen bort här längs uteplatsen och bakom den. En del vresrosor finns kvar i bortre delen efter min odlingsbox, men de flesta vresrosorna är borta vid det här laget.

Rabatten utanför uteplatsen. Foto: ©nini.tjader.2015
Att bo så här, i lägenhet (bostadsrätt) på marknivå med direkt utgång till trädgård, är helt perfekt. Bättre kan man inte bo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar