2015-08-29

Marmelad av mirabeller – favorit i repris

mirabeller
Fallfrukt. Mirabeller. Foto: ©nini.tjader.2015

"Marmelad av mirabeller" (från 2011) är så här års ett av mina mest besökta och populära inlägg. Det är ju mirabelle-säsong just nu. Frukten faller ur träden. Varje dag  samlar vi ihop fallfrukten och kastar. Flera kilo varje dag. Fallfrukten är oftast kvalitetsmässigt inte så bra. De frukter man plockar direkt från trädet är betydligt bättre. När de mognar är de plommonliknande och söta, men inte särskilt hållbara. De är fantastiska att göra sylt/marmelad av.

Folk som går förbi utanför på vägen plockar från de grenar som hänger ut över trottoaren. En del plockar dem tyvärr innan de är mogna. Då är de inte särskilt goda… Det finns både röda och gula sorter. Träden med röd frukt är få i området. De med gul frukt är flest. Vi har ett stort som bara blir större utanför köksfönstret. Vartannat år har det mycket frukt. Vartannat lite. I år är det mycket frukt.

mirabellemarmelad
Kokande mirabelle-marmelad. Foto: ©nini.tjader.2015

Här är receptet i repris:

500 gr mirabeller
500 gr syltsocker med pektin
1 vaniljstång
saften och rivet skal av en apelsin
1 pressad lime (går säkert lika bra med citron)
0,75 dl vatten (OBS DECILITER – jag tog fel en gång och lade till 0.75 liter vatten… det blev någon slags saft…)

Skölj mirabellerna och ta bort eventuella skaft.

mirabellemarmelad
Kokande mirabelle-marmelad. Foto: ©nini.tjader.2015

Lägg mirabeller, socker, vatten i en kastrull och tillsätt riven vaniljstång (eller vaniljpulver), skalet och saften från en apelsin och saften från en lime.
Jag gör oftast dubbel sats.
Koka i 20 minuter under jämn omrörning.
Ungefär då börjar kärnorna flyta upp och kan fiskas ur marmeladen och marmeladen är klar.
Innan du häller upp på burkar kolla att alla kärnor är borttagna.

mirabellekärnor
Borttagna mirabelle-kärnor. Foto: ©nini.tjader.2015
Häll på väl rengjorda burkar och förslut. Låt svalna. 

Jag har mina i burkar i rumsvärme. Oöppnade håller de i flera år. Mina äldsta burkar är från 2012… Innehållet är fortfarande hur bra som helst.

Recipe in English can be found here.

mirabellemarmelad
Första fyra burkarna mirabellemarmelad. Fyra till är gjorda idag. Foto: ©nini.tjader.2015

5 kommentarer:

  1. Tack för receptet. Jag tänkte blanda röda och gula. Fantastisk skörd i år. Kommer som biodlare att använda honung

    SvaraRadera
  2. Jag har i år gjort "trippelsats" på 1 1/2 kg röda. Räknar alltid frukterna för att vara säker på att ha fått bort alla kärnor. Nu har vi slängt av oanvänd frukt, som börjat dra till sig bananflugor (fruktflugor, ska man visst säga numera...). Vill helst inte kassera frukt - men kanske får vi något nytt träd på tomten (vi, eller snarare barnbarnen).
    Jättefint recept. Men jag brukar faktiskt utesluta vaniljen.
    Eva på potatisåkern

    SvaraRadera
  3. Jag gjorde en liknande marmelad lite på känn och ersatte ungefär hälften av vattnet med strårom, som jag även sköljde ur burkarna med för att döda eventuella mögelsporer. Mycket gott!

    SvaraRadera
  4. Tack för receptet. Den här marmeladen är något av det godaste jag ätit.

    SvaraRadera
  5. Tack för receptet. Jag gjorde från detta recept i fjol också. Underbart god och uppskattad marmelad. I år har jag gjort marmelad av mirabeller som jag frös in i september. Jag har gjort 3 satser och har två kvar i frysen. Det går precis lika bra som med färska mirabeller. Jag väntar dock med sockret tills mirabellerna har tinat lite i grytan.

    SvaraRadera