2015-08-11

Överlevare

pensé
Liten pensé mellan betongplattorna. Foto: ©nini.tjader.2015
Det är fascinerande hur vissa plantor överlever och blommar på de mest karga platser. Mellan grannens betongplattor växer det små penséer som spritt sig dit från hennes lådor på uteplatsen,

vallmo
Vallmo mellan betongplattorna. Foto: ©nini.tjader.2015
Mellan betongplattorna på min uteplats, under hyllan där jag förvarar blomkrukor och fat som inte används, dök det upp en liten röd vallmo helt nyligen. Den kommer från de vallmo som växer i rabatten utanför.

spindel
Spindel. Foto: ©nini.tjader.2015
Utanför mitt vardagsrumsfönster, hängandes mellan väggen och en kruka med doftpelargon, hade jag i nästan en hel vecka den här aggressivt mönstrade spindeln (här med byte den fångat). Kan man väl också kalla en överlevare… I förrgår fanns det bara ett hål i spindelnätet kvar och spindeln var borta. Tog fåglarna den? Nu är även spindelnätet borta.

penséer
Penséer. Foto: ©nini.tjader.2015
Just grannens penséer verkar var extremt livskraftiga överlevare. Den här gruppen dök upp i kanten av hennes spireor. Inte planterade där. Utvandrade. De finns även i odlingsboxen med våra rabarber, och i nya stora rabatten.

oxalis
Vild oxalis. Foto: ©nini.tjader.2015
Den vilda oxalisen hittade jag i en av föreningens rabatter förra året och grävde upp och satte i en av våra rabatter. Där frodas den… Och sprider sig. Till skillnad mot den oxalis som man köper i kruka och har inomhus har den här gula blommor. Den man har inomhus med mörklila blad har rosa blommor. Blomformen skiljer sig också. I år finns den här lite varstans. Vill man inte ha den kvar är det bara att rycka upp den där den visar sig.

oxalis
Rabatt med bland annat oxalis. Foto:©nini.tjader.2015
I rabatten ovan fanns det tidigare vresros. De har vi grävt upp och kastat, men de är i princip outrotliga. Upptäckte igår två små plantor av vresros baktill i den här rabatten. Ska ta bort dem vid tillfälle. Det myckna regnandet har tydligt väckt till liv någon gammal del av dem som blivit kvar när vi grävde upp dem.

Hörde igår kväll på ett norskt trädgårdsprogram i TV2 att vresros är svartlistad och att den i princip bara behöver komma i kontakt med jord för att rota sig och sprida sig och att man därför alltid ska kasta den på en sopstation. Skulle kanske behöva gräva upp och utrota resten av vresrosorna bortom min egen odlingsbox… Lät ju en del vara kvar där när jag röjde utanför mitt sovrumsfönster.

Här finns mer information om svartlistan, dvs växter som kan ta över i trädgården.

Som tur är har vi (än så länge) ingen kirskål hos oss.
Tills i år hade vi inte heller några mördarsniglar – men i år har även vi det. Inte många än, men om var och en lägger 400 ägg… (som jag läste hos Aftonbladet). Finns inget äckligare – eller glupskare – än mördarsniglar. Kuriosa: mina små, låga tagetes äter mördarsniglarna upp bladen på men lämnar kvar blommorna…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar