2015-08-25

Smoothie med ingefära och gurka

Mynta. Foto: ©nini.tjader.2015

Häromdagen pratade vi om vad man kan göra med mynta. Jag har extremt mycket mynta i år. Den har precis börjat blomma. Förra året repade jag av bladen och frös in dem. Har precis gjort slut på sista asken med fryst mynta från förra året. Så började googla efter recept med mynta. Hittade massor av myntasåser och liknande. Men jag hittade också ett recept på smoothie med ingefära och gurka. Det provade jag häromdagen. Receptet jag hittade finns här. Där står också en del om hur bra den är för viktnedgång och matsmältning med mera.

smoothie
Bild från http://dinvikt.biz/smoothie-som-okar-matsmaltningen/

Ingredienser:

1L kallt vatten
1 normalstor gurka
juice från en lime (eller en citron)
3 cm ingefära skalad och skuren i tärningar
handfull mynta
is om så önskas

Gör så här:

•Tärna gurka
•Skala och tärna ingefära
•Riv av önskad mängd (handfull säger originalreceptet) myntablad från dess tjälkar om du har färsk mynta
• Lägg allt i en blender
• Häll på vatten
• Pressa ner en hel lime eller citron
• Mixa slätt

Den blev tillräckligt kall av det kalla vattnet. Häll inte i vattnet för tidigt i blendern, det kan börja läcka om du har otur. Jag gjorde den med lite mer citron ön vad som stod i receptet. Jag hade heller inte i en hel gurka. Jag hade en del melon kvar som jag tog istället. Det gick bra det också. Det blir friskt och surt. Ha INTE i socker om du vill att den ska fungera som viktminskningshjälp… Gott? Njaee…

Återstår att hitta fler recept där man använder mer mynta än ett par blad till dekoration.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar