2015-09-13

En andra blomning för stjärnflockan

stjärnflocka
Stjärnflocka. Foto: ©nini.tjader.2015

Jag har sedan ett par år en stjärnflocka i ena rabatten vid ingången utifrån till min uteplats. Den blommar fint i början av sommaren och bina och humlorna älskar den. Mina stjärnflockor är rosa.

stjärnflocka
Stjärnflocka. Foto: ©nini.tjader.2015
Nu har den spritt sig i rabatten och blivit flera plantor. Och nu blommar den för andra gången i år.

stjärnflocka
Bi på stjärnflocka. Foto: ©nini.tjader.2015
Förmodligen är det de nyaste plantorna som blommar nu.

stjärnflocka
Stjärnflocka. Foto: ©nini.tjader.2015
stjärnflocka
Bi och humla på stjärnflocka Foto: ©nini.tjader.2015
Innan blomman är helt utslagen är den ljust grön-rosa eller ljusrosa. Sen blir den mer rosa.

stjärnflocka
Stjärnflocka. Foto: ©nini.tjader.2015
I rabatten står stjärnflockan bakom hortensian och den har i år fått sällskap med en vit höstflox som i sin tur står bakom stjärnflockan. Tidigare år har jag haft jätteverbena där men i år tänkte jag att jag skulle satsa på en perenn växt på den platsen istället för att byta varje år.

Först tänkte jag att jag skulle sätta dit en vit stjärnflocka, men de som fanns i trädgårdsbutiken såg inte så kul ut när jag var där för att handla. Så det blev en vit höstflox istället. Den har precis börjat blomma nu för första gången.

stjärnflocka
Stjärnflocka. Foto: ©nini.tjader.2015
Stjärnflockan är en vacker blomma.

När den blommat ut, torkat, och blivit brun, brukar jag pilla loss fröna och så dem runt omkring moderplantan så att det garantera blir fler stjärnflockor. Sen klipper jag av den torra blomman (den ska vara helt brun då) och har den torkad i en vas inomhus. Den är dekorativ så också.

stjärnflocka
Stjärnflocka i full blom. Foto: ©nini.tjader.2015
Nedan rabatten med stjärnflockorna i sitt sammanhang. Här syns även den bruna, utblommade stjärnflockan (som jag sedan dess klippt av), och framför dem den i år blommande hortensian. Till vänster om lyktan har den vita höstfloxen en tillbakadragen tillvaro. Förhoppningsvis blir den större nästa år. Den risiga växten i bakgrunden är mina salladsärtor. Kan inte ta bort den riktigt än eftersom den fortfarande både blommar och ger fler goda ärtor.

rabatt
Rabatten med stjärnflocka. Foto: ©nini.tjader.2015

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar