2015-09-05

Kycklinggratäng med sambal oelek och mango chutney

kycklinggratäng sambal oelek mango chutney
Bilden lånad från internet via Google.

Igår gjorde jag en variant av kycklinggratäng med sambal oelek och mango chutney. Idén fick jag av min granne när jag bad om tips på vad för mat jag skulle göra när Ulla kom hit igår. Efter en del googlande hittade jag flera varianter på recept för rätten. Jag gjorde en egen variant av de sammanslagna recepten som blev väldigt god.

Ingredienser

1 grillad kyckling eller ca 3 färska, stora kycklingbröstfiléer
ca 6 färska champinjoner
1 dl mango chutney
2 tsk sambal oelek
3 dl vispgrädde eller 2,5 dl matlagningsgrädde
2 dl creme fraiche
1 msk curry
2 pressade vitlöksklyftor
1 röd paprika i strimlor
1 grön paprika i strimlor
salt
svartpeppar
cashewnötter
(skivad banan)

Gör så här:

• värm ugnen på 225°C
• dela den färdiggrillade kycklingen i bitar och skär i strimlor eller tärningar, eller, om du har färska kycklingfiléer, skär dem i strimlor/lagom stora bitar och fräs dem i flytande margarin tills de fått lite färg och salta och svartpeppra dem mot slutet
• skär champinjonerna i skivor
• strimla paprikorna
• blanda ihop grädde, creme fraiche, mango chutney, curry och pressad vitlök i en stor skål
• lägg kycklingstrimlorna i en större ugnsfast form – den behöver inte var smord
• lägg paprikastrimlorna och de skivade champinjonerna ovanpå
• häll sedan på gräddblandningen ovanpå och fördela över det hela
• släng på en näve cashewnötter (kan uteslutas)
• tillred i ugn i 200-225° i cirka 20-25 minuter

kycklinggratäng sambal oelek mango chutney
Bilden lånad från Internet via Google.

Alternativ:

• lägg mot slutet av gräddningen på skivade bananer ovanpå
• lägg på riven ost ovanpå (tycker jag inte riktigt passar, men…)

Servera med kokt ris eller andra kokta gryn, eller kokta nudlar. Gärna en grönsallad till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar