2015-10-29

Återanvända garn

garn
Upprepat garn. Foto: ©nini.tjader.2015
Periodvis stickar jag. Framför allt tröjor.
Några år senare har jag antingen tröttnat på tröjan i fråga eller dess modell blivit hopplöst urmodig.
Då repar jag vanligtvis upp tröjorna.

tröjor
Tröjor som ska repas upp. Foto: ©nini.tjader.2015
De ovan är de tröjor som är näst på tur för att repas upp.

alpackaull
Tröja i alpacka. Foto: ©nini.tjader.2015
Jag stickar bara med bra garn, dvs inga syntetblandningar. Det är inte värt jobbet att sticka med syntetblandningar. Det blir inte hållbart.

ulltröja
Tröja i 100% ull. Foto: ©nini.tjader.2015
Det är heller ingen vits att repa upp syntetblandningar och återanvända garnet. Så hållbart är inte den sortens garn.

bomull-lin
Tröja i bomull-lin. Foto: ©nini.tjader.2015
Man skulle kunna tro att jag bara stickat tröjor i blått, grått och svart när man ser på bilderna ovan. Men så är det inte. Jag stickar även flerfärgat av och till. Och i rött.

flerfärgat, stickning
Flerfärgsstickning. Foto: ©nini.tjader.2015
Tröjan ovan är inte färdig och inte pressad. Inte troligt att den någonsin blir färdig. Det enda som saknas är ärmar och halskant. Det är ett par år sen sist jag stickade på den. Garnet är ett norskt ullgarn och det som blev över efter att jag stickat en annan flerfärgad tröja. Just den tröjan är sedan länge hos Myrorna fvb någon annan.

ulltröja
Ej färdig ulltröja. Foto: ©nini.tjader.2015
Det är roligt att sticka flerfärgat, men den sortens tröja är det ingen vits att repa upp. Det blir för korta garnsnuttar. Vanligtvis har jag gett de tröjorna till Myrorna när jag tröttnat på dem.

Vad gör jag då med det upprepade garnet? Nya tröjor, halsdukar, vantar, sockor, kuddöverdrag, mössor…? Javisst. Ibland bara roar jag mig med exempelvis en stickad katt… Just den här har jag behållt själv. En annan fick Birgitta, som gärna ville ha en när hon såg den här.

stickadkatt
Stickad katt. Foto: ©nini.tjader.2015
Nu är det ett tag sen jag senast stickade. Som sagt, det går i vågor, lusten att sticka. Men på Syfestivalen i förra veckan köpte jag två nya garner. Tjocka. Tanken är att de ska bli kuddöverdrag. Men först måste jag göra nystan av dem. Just nu är de härvor.

merinoull
Spansk merionoull. Foto: ©nini.tjader.2015
Den här spanska merinoullen luktar verkligen ull. Den är väldigt lik ett ullgarn jag köpte i Grekland för många år sedan. Det här kommer från luftmaskan.se, köpt på Syfestivalen.

bomullsgarn
Återvunnen bomull. Foto: ©nini.tjader.2015
Det här tjocka garnet är gjort av återvunnen bomull. Särskilt tänkt för att göra mattor och kuddöverdrag och andra lite grövre produkter. Kommer från Lankava, ett finskt företag. Köpte det på Syfestivalen.

garnvinda
Garnvinda i trä. Foto: ©nuini.tjader.2015

Som tur är har jag en garnvinda, i trä. Har haft den väldigt länge. Dags att börja göra nystan. Perfekt sysselsättning framför TV när man som jag, just nu, är jätteförkyld.

Det är sticksäsong nu. Skulle aldrig komma på tanken att sticka under sommaren…


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar