2015-10-04

Lite chili

gulchili, monkeyface
Gul chili. Foto:©nini.tjader.2015
I år odlade jag tre sorters chili. Två, som jag köpte på Blomsterlandet som färdiga plantor, som ska vara medium starka. En gul, kallad Monkeyface. En röd, kallad Gusto Purple.

gulchili, monkeyface
Chili Monkeyface. Foto: ©nini.tjader.
Monkeyface blev det sju (7) frukter av. Den största är 7 cm lång. Det står på baksidan av etiketten att de är goda ugnsgrillade, fyllda med ost i fiskgrytor eller grillsåser. Då ska de nog vara lite större än så här…

rödchili, gustopurple
Röd chili. Foto: ©nini.tjader.2015
Den röda, Gusto Purple, blev det 18 stycken frukter av. Den längsta 5,5 cm lång. Men de ska inte bli större. Cirka 5 cm står det på etiketten. I början är de svarta. När de mognat blir de röda.

ikeachili
Ikeas chili. Foto: ©nini.tjader.2015
Den tredje sorten är från frö från Ikea. Det kommer att bli 11 frukter. Just nu skiftar de i grönt på väg mot rött. Om de är starka eller inte framgick inte av påsens text. Det här är faktiskt den enda frösådd som lyckats i år…

ikeachili
Ikeas chili. Foto: ©nini.tjader.2015
De här står fortfarande utomhus. De andra två flyttade in och skördades för ett par dagar sedan. Har helt enkelt ingen plats för dem inomhus just nu. Räknar med att de snart mognat klart. De började rodna bara för någon dag sedan. Vet inte hur bra chili är på att eftermogna inomhus om man tar in dem och skördar.

Har inte smakat någon av dem ännu. Förhoppningsvis är de inte så starka som en sort jag hade för några år sedan. Den fick så starka frukter att en enda av dem nästan gjorde en hel köttgryta på åtta portioner oätlig. Fick äta den köttgrytan med creme fraiche varje gång, annars var det för starkt. Och jag är van vid stark mat… Just den sorten hade tvåfärgade blommor i blått och vitt. De var anledningen till att jag köpte den. Tyckte blommorna var fina.

chiliblommor
Chiliblommor. Foto: ©nini.tjader

Den chilin har jag torkat och använder numer med försiktighet. Den kommer att räcka livet ut…

röd_chili
Torkad chili. Foto: ©nini.tjader
Årets chili kommer jag också att torka. Men jag kanske borde provsmaka först…
En sak är klar. Det lönar sig inte att odla chili. Det var kul att prova på det, men jag tänker nog inte göra det igen.

Om någon vet om Ikeas chilifrön ger stark eller mild chili, berätta det för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar