2015-11-18

Färska fikon?

fikonträd, figtree
Mitt fikonträd. Foto: ©nini.tjader.2015
I våras köpte jag ett litet fikonträd hos Granit. Cirka 250 kronor om jag minns rätt. Har alltid velat ha ett fikonträd. Det har stått ute sen i försomras och åkte in när det började bli kallare ute. Nu står det i vardagsrummet, på min nya blombänk (egentligen ett sidobord från MIO).

fikonträd, figtree
Mitt fikonträd. Foto: ©nini.tjader.2015
Trädet har vuxit över sommaren. Och än mer sen det kom inomhus i värmen. Det står inte direkt i sol utan en liten bit in i rummet. Läget är väster.

fikonträd, figtree
Fikonträd med fikon. Foto: ©nini.tjader.2015
Efter ett tag inomhus började det växa fikon på det! Inte ett fikon, utan fem just nu. Vad vet jag om fikonträd? Inget. Visar sig att vissa sorter – och tydligen de som säljs i Sverige – får fikon utan att blomma. Trodde att alla frukter kom av att växten först blommade… men nej. Inte det här trädet.

fikonträd, figtree
Fikonträd med fikon. Foto: ©nini.tjader.2015
Har googlat på skötsel av fikonträd och det här med att det får frukt. Här finns lite information.

fikonträd, figtree
Mitt fikonträd. Foto. ©nini.tjader.2015
Undrar om man kan vända på det utan att fikonen ramlar av? Det vänder sig dagtid mot fönstret där ljuset finns. Från eftermiddagen och till kvällen har jag blombelysning på det. Särskild lampa (den vita i mitten på bilden) som jag köpte på trädgårdsmässan i Älvsjö i våras med ljus som ska vara särskilt bra för växter. Fungerar bra. Man stoppar ner teleskopstativet i blomkrukan och ansluter till eluttag. Lampan har en lång sladd. Lampan heter SUNLiTE och finns i flera olika färger. Personligen ville jag ha vit. Den kommer från http://venso-ecosolutions.se/en/.

Ett par löv har fikonträdet tappat. Jag vet ju att fikonträd är lövfällande så den tappar säkert fler över vintern. Törstig är den också. Det är då den behöver vatten den tappar löv verkar det som.

fikon, fig
Fikon. Foto: ©nini.tjader.2015
Trädet har vuxit en hel del sen det fick flytta in i värmen. Det var också då fikonen kom. Det är spännande att se hur det utvecklas över vintern. Läste att det behöver en viloperiod med kyla för att kunna sätta frukt. Tyvärr har jag inget ställe där jag kan förvara det svalt och mörkt över vintern så istället står det ljus, med extra belysning, och varmt, i mitt vardagsrum. Får se hur det går…

fikonträd, figtree
Fikonträd med blombelysning. Foto: ©nini.tjader.2015

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar