2015-12-30

En bra sak jag aldrig ångrat

gymet
Stepbräda och hopprep. Foto: ©nini.tjader.2015
Den 29 augusti 2011 började jag gå på gym på schemalagda pass. Det är en bra sak som jag aldrig ångrat. Till att börja med gick jag dit med grannen – som strax därefter slutade gå dit…

Efter att i ett år varit pensionerad så gick jag alltså för första gången i mitt då 68-åriga liv till ett gym. Jag gick i pension vid 67, och kände efter ett år hemma att jag behövde röra mer på mig. I mitt jobb som datortekniker och supportperson var det mycket spring hela dagarna, gratis motion på arbetstid (fast jobbets gym hade vi som jobbade med support aldrig möjlighet att använda – vi hade för mycket att göra helt enkelt).

gymet
Förberedelser inför gympasset. Foto: ©nini.tjader.2015
När jag blev ledig, dvs gick i pension, blev det för lite motion. Kände att om jag skulle må bra som pensionär och resten av livet så var jag tvungen att röra mer på mig. Promenader räckte liksom inte till.

gymet
Förberett inför gympasset. Foo: ©nini.tjader.2015
Jag hade – och har – en massa gym-attiraljer hemma. Som mest står de och samlar damm. Att träna hemma … Det blir aldrig av. Jag är alldeles för lat. Jag behöver en slavdrivare och regelbundna, schemalagda aktiviteter på bestämda tider för att det ska bli av.

gymet
Förberett för gympasset. Foto. ©nini.tjader.2015
Så därför följde jag med till gymet. Vid 68 år fyllda var det första gången i mitt liv jag gick på gym. Mitt gym är Tumba Träningscenter i Tumba.
Jag började med att gå på löpbandet, och sen, efter instruktion, att använda maskinerna. Sen provade jag ett core-pass, där tränaren rekommenderade mig att prova cirkelträning/cirkelfys.

gymet
Förberett för passet. Foto: ©nini.tjader.2015
Efter första gången var jag fast. Det var ju roligt att träna. (Men det tyckte inte grannen som provade en gång och sen aldrig mer). Då fanns cirkel-passet en gång i veckan och övre gräns för antal deltagare vid passet var 15 personer. Alltid fullbokat.

gymgruppen
Sista halvtimmen har vi core-övningar. Foto: ©nini.tjader.2015
Över åren har passen blivit fler (de är ju populära och nästan alltid fullbokade) och är nu fyra i veckan. Antalet deltagare är cirka 21 per pass. Jag går två gånger i veckan. Borde kanske gå fler, men … Hela syftet med min träning är bättre kondition, styrka och rörlighet och balans. Jag går personligen inte på gym för att gå ner i vikt. För att gå ner i vikt måste det till en massa andra åtgärder också, inte bara träning. Helt ändra matvanor exempelvis…

gymgruppen
Mellan redskaps- och core-övningarna. Foto: ©nini.tjader.2015
Vi har en fantastisk tränare, Anette Lundström, som peppar och driver på. Alltid lika glad. Alltid lika energisk. Vi har alltid lika roligt på passen. Och passen är alltid lika givande, svettiga och jobbiga.

gymgruppen
Anette ger pep-talk vid sista passet för säsongen. Foto: ©nini.tjader.2015
Vi har haft andra tränare som vikarierat för Anette när hon varit bortrest eller så. Men ingen är riktigt lika bra som Anette, även om de andra också varit och är bra (Robin och Daniel).

gymgruppen, anette
Vid säsongsavslutningen, december 2015. Foto: ©nini.tjader.2015
Vi avslutar varje säsong med att tacka Anette för säsongen som gått. Vi brukar samla till något som hon får vid det pass som är det sista eller näst sista för säsongen.

säsongsavslutning
Överlämning av jul-present till Anette. Foto: ©nini.tjader.2015
Den här gången var det gubbarna som höll i insamlingen och inköpandet av present. Det blev en massa godsaker som kunde drickas och ätas.

anette
Anette,, vår tränare. Foto: ©nini.tjader.2015
Och Anette tackade oss för att hon fick vara med oss nästan varje förmiddag i veckan. Hon kör även yoga-pass där flera från vår grupp deltar.

gymgruppen
Kö för julkram. Foto: ©nini.tjader.2015
Sen blev det kö för julkram.
Juluppehållet för de schemalagda passen är ovanligt kort i år. Redan den 4 januari sätter vi igång igen. Och gymet har äntligen börjat med internet-baserad bokning av passen och tagit ett steg in i nutiden.

Det är ett väldigt trevligt gym (Tumba Träningscenter). Alla där är trevliga och familjära. Inget snobberi och inget tryck på att man ska se ut på ett speciellt sätt. I vår grupp är vi mest pensionärer – men pensionärer som gör slut på de flesta 40-åringar som vågar sig dit för att prova våra pass med cirkelfys. Det finns också en hel del maskiner och spinning-cyklar. Vi inleder fredagspasset med 10 minuters spinning. Det är roligt att träna. Jag har aldrig ångrat att jag började. Det känns livsnödvändigt. Och jag fortsätter med minst två gånger cirkelfys i veckan även nästa säsong. Det egenliga skälet till att jag inte redan nu har fler pass i veckan är att jag inte gillar att gå upp tidigt på morgonen. Jag blir aldrig någon morgonmänniska.

Samtliga bilder är tagna med iPhone 5S i all hast och inte världens bästa kvalitet.

Här är ett tidigare inlägg om att gå på gym versus träna hemma.

gymutrustning
En del av hemmautrustningen. Foto: ©nini.tjader.2015

2 kommentarer:

  1. Härligt att du har kommit igång och träna. Det ger ett rikare liv.
    Blev glad av ditt inlägg och peppad.
    Kram Kim :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Träning är livsnödvändigt insåg jag efter att jag gick i pension. Och mer och mer så ju äldre man blir. Det är en förutsättning för att hålla sig frisk och rörlig och att ha både kroppen och knoppen i trim. Jag får energi av att gå på gymet. Nu har jag hållit på sen slutet av augusti 2011 och det tänker jag fortsätta med.

      Radera